jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

DOSA, TAUBAT & SADDAM

Oleh,

Ahmad Jailani Abdul Ghani

www.ustjai.wordpress.com

23/11/2009

Sepatutnya kita mengajar masyarakat tentang sifat Allah yang Maha Menerima Taubat. Tiada dosa yang tidak diampunkan Allah jika kita benar-benar bertaubat kepadanya.

Imam Bukhari meriwayatkan dalam sahihnya tentang seorang sahabat yang bernama Abdullah tetapi mendapat gelaran himar. Dia banyak menggembirakan Nabi SAW. Tetapi dia mempunyai sifat yang tidak baik iaitu minum arak. Pada suatu ketika, dia dibawa ke hadapan Nabi SAW untuk disebat lantaran kesalahan minum arak. Para sahabat yang lain mengutuk beliau ketika mana dia disebat. Lalu baginda menegah perbuatan mencerca Abdullah itu dengan mengatakan bahawa hati Abdullah sangat kasih kepada Allah dan Rasul.

Ramai orang soleh yang melakukan dosa, atau juga orang kebanyakan yang sangat jahat dalam kehidupannya, tetapi di penghujung kehidupannya, dia mencari Allah SWT. Kewajipan kita ialah sentiasa berbaik sangka dan berdoa agar orang yang derhaka itu diampunkan dosanya oleh Allah SWT, apatah lagi jika terdapat tanda-tanda taubatnya.

Mari kita lihat pandangan Shaikh Yusuf Al-Qaradawi tentang Saddam Hussein yang sangat zalim itu tetapi terdapat tanda-tanda taubat di penghujung kehidupannya. Semoga kita berkasih sayang sesama manusia dan menghindari persengketaan.

Sekian,

Ahmad Jailani Abdul Ghani

www.ustjai.wordpress.com

23/11/2009

Leave a comment