jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

PUJIAN ADALAH KURNIA UTK HAMBA YG SOLEH

LUMIERE DURHAM 2011

LUMIERE DURHAM 2011 - Saya melompat girang kerana dipuji🙂

1. Sebentar tadi, saya berkhutbah di Masjid Universiti Durham. Sepanjang 2 tahun 4 bulan saya di UK, ini adalah kali ke 4-5 saya berkhutbah di masjid trsbt. Walaupun jarak rumah dan masjid kira2 40 minit dgn menaiki kereta tetapi kerana minat yg mendalam, saya sentiasa bersemangat utk memenuhi jemputan sebegini. Isi khutbah berkisar tentang persaudaraan sebagai ajaran asas/utama dalam Islam. Jika bergaduh pun, sepatutnya kita hanya bergaduh seperti “abang dan adik”, air dicincang takkan putus.

2. Selesai solat Jumaat, datang seorang “Pak Arab” memuji khutbah saya yg menyentuh ttg punca perbalahan umat Islam ialah antaranya perbezaan kefahaman dan interpretasi terhadap sesuatu dalil dari Al-Quran dan hadith. Setiap kali saya berkhutbah / ceramah, akan ada yg datang memuji. Mereka akan memuji suara saya yg lantang, isi khutbah/ceramah atau bacaan Al-Quran saya. Saya tidak tahu sama ada mereka memuji saya dgn jujur atau tidak, tapi yg pentingnya saya akan tersenyum lebar kerana dipuji.

3. Hari ini, saya balik ke rumah dan membelek Jami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam oleh Ibn Rajab Al-Hanbali, tajuknya, mendapat pujian dalam amalan yg dilakukan secara ikhlas. Jika kita melakukan amalan dgn ikhlas krn Allah kemudian kita mendapat pujian, dan kita gembira dgn kurnia dan rahmat Allah trsbt, maka pujian itu tidak akan memudaratkan niat kita yg ikhlas.

4. Imam Muslim meriwayatkan hadith Abu Zarr bhw Nabi SAW telah ditanya tentang seorang lelaki yg telah dipuji kerana melakukan amalan baik. Baginda menjawab “Itulah berita gembira yg segera utk org mukmin”.

5. Manakala Al-Termizi dan Ibn Majah meriwayatkan hadith Abu Hurairah bhw seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah! Seorang lelaki melakukan amalan, lalu dia merahsiakannya. Apabila perkara itu diketahui oleh org lain, dia berasa bangga”. Nabi SAW menjawab,”Dia mendapat 2 pahala, iaitu pahala rahsia/tersembunyi dan pahala nyata”. Hadith ini disahihkan oleh Ibn Hibban.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

20 Januari 2012

Darlington, England.

One response

  1. thanks for the article. funny🙂

    25/01/2012 at 3:56 am

Leave a Reply

