jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

Uncategorized

SERONOKNYA JADI USTAZ

Bowburn Church, Durham, UK.

Di hadapan Bowburn Church, Durham - sebelum menyampaikan ceramah agama.

Suasana dalam Bowburn Church

Suasana dalam Bowburn Church - sementara menunggu kehadiran rakan-rakan lain.

Seronoknya jadi ustaz.
Bila ustaz bergambar dgn perempuan, org kata tu anak murid dia atau ustaz tak nakal mcm korang.
Bila ustaz menyanyi dgn artis perempuan, org kata itu cara ustaz berdakwah.
Bila ustaz ambil duit zakat, org kata ustaz masuk dlm asnaf. Bila ustaz pukul bini, org kata ustaz ikut ajaran Quran.
Bila ustaz byk tidur, org kata ustaz penat qiyamullail. …
Bila ustaz maki hamun, org kata ustaz ikut Surah Al-Lahab.
Bila ustaz mengintai/pergi ke tempat tak elok, org kata ustaz nak pergi cegah maksiat.
Bila ustaz mengumpat, org kata ustaz tahulah mana mengumpat yg boleh.
Bila ustaz menipu, org kata tu tipu sunat.
Bila perempuan telefon, email, jumpa ustaz, org kata perempuan tu ada masalah, ustaz nak kena tolong.
Seronok ke “bala” jadi ustaz?
Sekian.
ahmad jailani abdul ghani
darlington, england

Zaman Remaja Yang Baik

 

Gereja di Bowburn

Gereja di Bowburn, England - tempat saya dan kawan2 Malaysia anjurkan program agama dan keluarga.

 

1. Bila saya membaca kata2 hikmah Imam Al-Shafie;
ومن طلب العلا سهر الليالى
(Sesiapa yg mencari ketinggian/kemuliaan, maka hendaklah dia berjaga malam)

2. Ingatan saya terus terbang ke alam persekolahan menengah saya di Sekolah Menengah Sains Dungun, Terengganu (1984-1988). Waktu itu, sangat manis mengenang pergaulan saya dgn kawan2. Di kala remaja, kita sudah tidur sama2 di surau asrama sekolah selepas usrah ringkas, bangun di tengah malam, solat, sujud, berdoa kpd Allah, belajar hingga larut malam / di awal pagi ketika ramai pelajar yg lain dibungkus dgn kain selimut. Disiplin yg tinggi seperti ini di kala kita masih remaja sangat mengkagumkan.

3. Hadith Nabi SAW menyebut; Sesungguhnya Allah sangat kagum kepada remaja yang tidak mengalami keruntuhan akhlak pada dirinya (Riwayat Ahmad)

4. Nabi SAW juga bersabda “Aku berpesan kepadamu supaya berbuat baik kepada golongan muda, sesungguhnya hati mereka sangat lembut. Sesungguhnya Allah telah mengutusku membawa agama Hanif ini, lalu para pemuda bergabung denganku dan orang-orang tua menentangku” (Riwayat Bukhari).

5. Moga kita semua istiqamah (kekal berterusan) dgn amalan yg masih sedikit ini.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

29 Januari 2012

Darlington, England.


PUJIAN ADALAH KURNIA UTK HAMBA YG SOLEH

LUMIERE DURHAM 2011

LUMIERE DURHAM 2011 - Saya melompat girang kerana dipuji 🙂

1. Sebentar tadi, saya berkhutbah di Masjid Universiti Durham. Sepanjang 2 tahun 4 bulan saya di UK, ini adalah kali ke 4-5 saya berkhutbah di masjid trsbt. Walaupun jarak rumah dan masjid kira2 40 minit dgn menaiki kereta tetapi kerana minat yg mendalam, saya sentiasa bersemangat utk memenuhi jemputan sebegini. Isi khutbah berkisar tentang persaudaraan sebagai ajaran asas/utama dalam Islam. Jika bergaduh pun, sepatutnya kita hanya bergaduh seperti “abang dan adik”, air dicincang takkan putus.

2. Selesai solat Jumaat, datang seorang “Pak Arab” memuji khutbah saya yg menyentuh ttg punca perbalahan umat Islam ialah antaranya perbezaan kefahaman dan interpretasi terhadap sesuatu dalil dari Al-Quran dan hadith. Setiap kali saya berkhutbah / ceramah, akan ada yg datang memuji. Mereka akan memuji suara saya yg lantang, isi khutbah/ceramah atau bacaan Al-Quran saya. Saya tidak tahu sama ada mereka memuji saya dgn jujur atau tidak, tapi yg pentingnya saya akan tersenyum lebar kerana dipuji.

3. Hari ini, saya balik ke rumah dan membelek Jami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam oleh Ibn Rajab Al-Hanbali, tajuknya, mendapat pujian dalam amalan yg dilakukan secara ikhlas. Jika kita melakukan amalan dgn ikhlas krn Allah kemudian kita mendapat pujian, dan kita gembira dgn kurnia dan rahmat Allah trsbt, maka pujian itu tidak akan memudaratkan niat kita yg ikhlas.

4. Imam Muslim meriwayatkan hadith Abu Zarr bhw Nabi SAW telah ditanya tentang seorang lelaki yg telah dipuji kerana melakukan amalan baik. Baginda menjawab “Itulah berita gembira yg segera utk org mukmin”.

5. Manakala Al-Termizi dan Ibn Majah meriwayatkan hadith Abu Hurairah bhw seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah! Seorang lelaki melakukan amalan, lalu dia merahsiakannya. Apabila perkara itu diketahui oleh org lain, dia berasa bangga”. Nabi SAW menjawab,”Dia mendapat 2 pahala, iaitu pahala rahsia/tersembunyi dan pahala nyata”. Hadith ini disahihkan oleh Ibn Hibban.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

20 Januari 2012

Darlington, England.


UMUR AISYAH KETIKA BERKAHWIN DGN NABI SAW

Gadis atau kanak2?

Kak Chik di tengah2 antara Iffah & Nabhan. Dia berusia 6 tahun waktu ini. Dia sudah gadis atau masih kanak2?

Saya baru membaca satu kajian oleh Al-‘Allamah Habibur Rahman Al-Kandahlawi yg dihantar oleh sahabat lama saya dari Oman. Asalnya ia ditulis dlm Bahasa Urdu tetapi telah diterjemah kpd bahasa Inggeris dan Melayu.

Isunya :-

1. Apakah benar usia Ummul Mukminin Aisyah r.a. adalah 6 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW dan berusia 9 tahun ketika tinggal bersama baginda.

2. Apakah benar Khadijah r.a. berusia 40 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW.

3. Apakah benar Fatimah r.a. berusia 9 tahun ketika berkahwin dgn Saidina Ali r.a.
Jawapannya:-

1. Aisyah r.a. berumur 16 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW dan berusia 19 tahun ketika mula tinggal bersama baginda.

2. Khadijah r.a. berumur 25 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW.

3. Fatimah r.a. berumur 19 tahun ketika bernikah dgn Saidina Ali r.a.

Ringkasan hujah bagi umur Aisyah:-

1. Bertentangan dgn fitrah manusia.

2. Bertentangan dgn aqal yg waras.

3. Tiada contoh / tidak menjadi amalan di negeri Arab / negeri-negeri panas.

4. Riwayat ini bukanlah hadith Nabi yg sahih. Ia adalah kata2 Aisyah atau Urwah (Tabi’in). Riwayat ini lebih cenderung sbg cerita sejarah.

5. Riwayat ini dibawa oleh Hisham (anak Urwah) selepas fikirannya bercelaru.

6. Hanya perawi Iraq yg merekodkan riwayat ini.

7. Aisyah r.a. mengatakan beliau masih kanak2 yg bermain ke sana ke mari ketika turun ayat 46, Surah Al-Qamar pada tahun ke-4 kenabian. Sedangkan riwayat Hisham mengatakan Aisyah lahir pada tahun ke-5 kenabian.

8. Aisyah mampu mengingati dgn jelas peristiwa hijrah Abu Bakar ke Habshah.

9. Aisyah mengelap luka dan hingus Usamah bin Zaid yg dikatakan sebaya dgnnya.

10. Aisyah turut serta dalam peperangan Badar.

11. Aisyah turut serta dalam peperangan Uhud sedangkan kanak2 lelaki berusia 14 tahun tidak dibenarkan berperang.

12. Aisyah lebih muda 10 tahun berbanding Asma (kakaknya). Sedangkan ketika Hijrah, Asma berusia di antara 27 atau 28 tahun.

13. Imam Al-Tabari berpendapat Aisyah lahir di zaman Jahiliyyah.

14. Aisyah termasuk di kalangan golongan yg awal memeluk Islam. Beliau memeluk Islam lama lebih awal drp Umar Al-Khattab.

15. Abu Bakar berniat mengahwinkan Aisyah sebelum hijrah ke Habsyah.

16. Aisyah digelar sbg gadis (bikr) dan bukan kanak2 semasa dicadangkan utk bernikah dgn Nabi SAW.

17. Nabi SAW tidak tinggal bersama Aisyah bukan kerana isu umurnya terlalu muda tetapi kerana masalah mendapatkan mahar.

18. Persetujuan gadis utk berkahwin adalah diperlukan apabila gadis tersebut cukup umur (baligh).

19. Kebolehan luarbiasa Aisyah mengingati syair yg biasa disebut di zaman jahiliyyah.

20. Kemahiran beliau dalam ilmu sastera, salasilah dan sejarah sebelum Islam.

21. Keinginan mendapatkan anak dan naluri keibuan yg ada pada Aisyah.

22. Beliau menjadi ibu angkat kpd Bashar yg berusia 7 tahun selepas perang Uhud. Adalah janggal jika Aisyah yg didakwa ketika itu berusia 10 tahun tiba2 menjadi ibu angkat kpd Bashar yg berusia 7 tahun.

23. Tidak menjadi amalan di Tanah Arab dan masyarakat bertamaddun berkaitan pernikahan kanak2 perempuan bawah umur.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

ustjai.wordpress.com

06/01/2012

Darlington, England.


KENAPA BILA BERJAYA, KITA JADI JAHAT?

Ucai dan kawannya Ma'ab berbangsa Libya. Bila berjaya, janganlah dihampakan hati orang yang mengasihi kita.

Ucai dan kawannya Ma'ab berbangsa Libya. Bila berjaya, janganlah dihampakan hati orang yang mengasihi kita.

1. Kenapakah kita apabila kaya, berjaya, pangkat tinggi, berkuasa, dimuliakan manusia, tiba-tiba kita berubah menjadi jahat, zalim, berpoya-poya, lupa diri?

2. Apabila kita kaya dan berjaya, kita khianati isteri yg suci dan setia, sebaliknya mulai mendampingi wanita-wanita jahat?

3. Apabila kita kaya dan berjaya, kita menjadi kedekut dan zalim pada sahabat/keluarga yg dahulunya membantu kita, mengalah dlm byk perkara dan memberi ruang seluas-luasnya utk kita berjaya.

4. Apabila kita di kemuncak kuasa, kita menjadi zalim dan tidak berhati perut.

5. Apabila kita dijulang oleh manusia, kita menjadi pencerca, suka memaki hamun, dan memandang hina orang lain.

6. Inilah yg diperingatkan oleh Allah.
Ingatlah! Sesungguhnya insan tetap melampaui batas.
Dengan sebab dia melihat dirinya serba kaya (sudah cukup apa yang dihajatinya).
Ingatlah, sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan). (Al-Alaq:6-8).

7. Kenapakah kita enggan mengikut contoh Nabi Sulaiman a.s. yg dianugerahkan kerajaan dan kelebihan yg sangat hebat oleh Allah tetapi tetap mengingatkan dirinya dgn katanya, yg disebut dlm Al-Quran,

“Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah”. (Al-Naml:40).

8. Justeru, tidak lah rugi, malah sangat menguntungkan jika kita sentiasa ingat dan insaf siapa diri kita sebenarnya.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

15 Nov 2011

Darlington, England.


ADA KETIKA BAIK, ADA KETIKA JAHAT.

Ucai Naik Donkey, seronoknya!

Ucai Naik Donkey, seronoknya!

Saspen ye Cai, dapat naik Donkey. Ayah ingat ke tidak pada syurga dan neraka ketika melihat Ucai terhibur ini?

Saspen ye Cai, dapat naik Donkey. Ayah ingat ke tidak pada syurga dan neraka ketika melihat Ucai terhibur ini?

Ada ketikanya kita begitu bersemangat utk solat, khusyuk ketika melaksanakannya, puas selepasnya, terasa begitu hampir dgn Rabb.
Datang pula ketika rasa berat utk ke masjid, tumpuan dlm solat tersasar hingga lupa bilangan rakaat dan terasa tiada apa2 yg kita dpt.
Ada ketikanya datang perasaan rajin belajar atau bekerja. Tapi ada ketikanya datang perasaan malas, tiada semangat utk meneruskan apa yg kita sedang lakukan.
Ada ketikanya terasa tenang jiwa ini, tetapi ada waktunya datang pula perasaan betapa kotornya jiwa dan gundah gulananya perasaan kita.

Ini mengingatkan saya kpd hadith baginda Nabi SAW

عن أبي عثمان النهدي ، عن حنظلة الأسيدي قال ( وكان من كتاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ) قال :
لقيني أبو بكر فقال: كيف أنت ؟ يا حنظلة ! قال قلت : نافق حنظلة. قال : سبحان الله ! ما تقول ؟
قال قلت : نكون عند رسول الله صلى الله عليه وسلم . يذكرنا بالنار والجنة. حتى كأنا رأي عين.
فإذا خرجنا من عند رسول الله صلى الله عليه وسلم ، عافسنا الأزواج والأولاد والضيعات. فنسينا كثيرا.
قال أبو بكر: فوالله ! إنا لنلقى مثل هذا. فانطلقت أنا وأبو بكر ، حتى دخلنا على رسول الله صلى الله عليه وسلم.
قلت : نافق حنظلة. يا رسول الله ! فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” وما ذاك؟ ” قلت : يا رسول الله ! نكون عندك.
تذكرنا بالنار والجنة. حتى كأنا رأى عين . فإذا خرجنا من عندك ، عافسنا الأزواج والأولاد والضيعات. نسينا كثيرا.
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” والذي نفسي بيده ! إن لو تدومون على ما تكونون عندي، وفي الذكر ،
لصافحتكم الملائكة على فرشكم وفي طرقكم . ولكن، يا حنظلة ! ساعة وساعة ” ثلاث مرات .
رواه مسلم في صحيحه .

Hanzalah Al-Usaidi r.a. yg merupakan sahabat dan penulis nabi menceritakan bhw Abu Bakar berjumpanya dan bertanya “Apa khabar kamu, wahai Hanzalah?”. Aku jawab “Hanzalah jadi munafiq”. Berkata Abu Bakar, “Maha Suci Allah! Apa yg kamu cakap ni?” Aku jawab, “Kami berada bersama-sama dgn Rasulullah SAW, dia mengingatkan kami tentang neraka dan syurga sehinggakan seolah-olah aku dapat melihatnya dgn mataku sendiri. Tapi bila aku keluar dari majlis Rasulullah SAW, aku bermain-main dgn isteri dan anak-anak dan melakukan urusan lain, aku jadi lupa kebanyakannya (nasihat/pengajaran drp Rasulullah).

Lalu Abu Bakar r.a. berkata, “Demi Allah! Kita mengalami perkara yg sama.” Maka aku dan Abu Bakar pergi berjumpa dgn Rasulullah SAW. Aku berkata,” Hanzalah telah menjadi munafiq, wahai Rasulullah!” Rasulullah bertanya, “Kenapa macam tu?” Aku menjawab, “Engkau mengingatkan kami tentang neraka dan syurga sehingga seolah-olah kami dapat melihatnya dengan mata kami sendiri. Tapi bila kami keluar dari majlis bersama engkau, bergurau bermain dgn isteri dan anak-anak serta melakukan beberapa urusan lain, kami jadi lupa kebanyakannya.”

Maka jawab Rasulullah SAW, “Demi Tuhan yg nyawaku berada dalam genggaman-Nya, jika kamu semua dapat kekal dalam keadaan seperti berada disisiku dan sentiasa dalam keadaan berzikir, nescaya para malaikat akan menemanimu di tempat tidurmu dan di jalan-jalanmu. Tapi Hanzalah, setiap sesuatu itu, ada masanya (Rasulullah SAW mengulanginya sebanyak 3 kali).

Ini menunjukkan bahawa kita sebagai insan biasa, ada ketikanya akan lalai dan leka drpd apa yg diajarkan oleh baginda Nabi SAW. Bukanlah ganjil, malah tidak keterlaluan untuk mengakui bahawa tahap leka itu akan sampai ke peringkat menyebabkan kita akan melakukan dosa dan noda.

Namun, itulah insan yg tidak ma’sum daripada silap dan salah. Apa yg penting, setiap kali kita tergelincir daripada landasan yg benar, setiap kali itulah kita kembali kepada kebenaran.

Ini kerana, “tarik tali” antara kita dan syaitan akan tetap berterusan sehingga qiamat.

Oleh itu, sentiasalah kita perbaharui taubat dan perbanyakkan istighfar (mohon ampun kpd Allah) setiap masa.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

http://www.ustjai.wordpress.com

12 Nov 2011

Darlington, England.


Bila manusia yg baik, memilih menjadi jahat pada penghujung hidupnya.

 

Perjumpaan di rumah rakan dari Turki.

Perjumpaan di rumah rakan dari Turki.

Sedihnya bila manusia yg baik pada peringkat awalnya, tetapi kemudian memilih untuk merosakkan dirinya sendiri pada penghujung kehidupannya.
“Sesunnguhnya, segala amalan berdasarkan kesudahannya” (Hadith Bukhari)
“Janganlah kamu kagum dgn seseorang sehinggalah kamu melihat bagaimana kesudahannya. Kerana sesungguhnya, seseorang itu beramal dgn tempoh yg panjang drp umurnya atau masanya dgn amalan yg baik. Jika dia mati dlm keadaan itu, dia akan masuk syurga. Namun kemudiannya dia berubah, lalu melakukan amalan jahat. Sesungguhnya seseorang itu pula beramal dlm tempoh yg panjang drp umurnya dgn amalan jahat. Jika dia mati dlm keadaan itu, dia akan masuk neraka. Namun kemudiannya dia berubah, lalu melakukan amalan yg baik” (Hadith Imam Ahmad, isnadnya sahih).


GANGGUAN MISTERI & TEKANAN PERASAAN

TYNEMOUTH, TYNE AND WEAR, ENGLAND

HUBUNGAN DENGAN ALLAH ADALAH BENTENG YANG KUAT DARIPADA SEGALA GANGGUAN. (SOLAT DI TYNEMOUTH, TYNE AND WEAR, ENGLAND)

KEINDAHAN TYNEMOUTH

MENIKMATI KEINDAHAN ST. MARY'S LIGHTHOUSE, WHITLEYBAY, NORTH TYNESIDE, TYNE AND WEAR, ENGLAND.

1. Baru-baru ini, saya telah dihubungi oleh seseorang yg meminta bantuan kerana seorang pelajar perempuan Melayu di sini (England) telah disyaki mengalami “gangguan”. Saya berterus terang kepada si pemanggil bahawa saya tidak berkeahlian dalam soal perubatan “tradisional” walaupun kawan-kawan dan murid-murid saya di UK selalu memanggil saya dengan gelaran “ustaz”.

2. Lalu saya mencadangkan kepada si pemanggil supaya menghubungi seorang lagi kawan baik saya yang berjiran dengan saya di Bowburn, Durham (kenalan sejak zaman UIA 1989-1995) yang saya tahu mempunyai kemahiran dalam masalah seperti ini. Saya tidak berniat untuk menceritakan lebih lanjut apa yang berlaku di rumah sewa pelajar perempuan tersebut demi menjaga maruah dan kemaslahatan semua yang terlibat dalam kes ini.

3. Cuma, saya ingin berpesan kepada semua bahawa kita takkan sunyi daripada ujian Allah dalam kehidupan ini. Adalah penting dalam kehidupan kita agar sentiasa berfikiran positif ketika berhadapan dengan semua masalah yang melanda.

4. Sepatutnya, apabila kita ditimpa masalah, ini akan mennyebabkan kita lebih dekat kepada Allah dan mencari serta mengadu kepada Allah. Dengan tangisan dan linangan air mata sewaktu kita sujud dan menadah tangan ke langit, bukankah Allah bersama-sama dengan kita? Tidakkah kita sentiasa berasa tenang tenteram setiap kali kita mengadu dan berserah diri kepada Allah?

5. Kenapa kita tidak mahu menilai semula kehidupan kita? Mulakan dengan perkara yang sering kita anggap remeh sehinggalah kepada perkara yang besar dan utama.

6. Kenapa kita tidak mahu mulakan dengan menilai semula bilik, rumah, jiran dan suasana sekeliling? Kebersihan tandas, gambar-gambar yang tidak elok, alat-alat muzik tertentu, patung, suasana suram dan tidak ceria, dan pelbagai lagi perkara yang tidak sesuai dalam rumah yang memungkinkan kita tidak layak disebut sebagai insan yang soleh atau yang boleh menyumbang kepada tekanan perasaan.

7. Kenapa kita tidak menilai semula kefahaman kita terhadap aqidah tauhid dan ibadah kita?

8. Saya masih teringat ketika saya di Malaysia, menyampaikan kuliah maghrib di sebuah masjid di Sg Petani, Kedah. Selesai sahaja kuliah maghrib, ajk masjid menghampiri saya dan memberitahu ada 2 orang India (Hindu) yang menunggu saya di luar masjid sambil mendokong bayi, ingin berjumpa dengan saya. Dalam fikiran saya (sebagai seorang peguam) kenapa klien saya sanggup datang ke masjid, sedangkan kami biasa berjumpa di pejabat firma guaman saya sahaja.

9. Bila saya sampai di pintu utama dewan solat masjid, saya melihat satu pasangan Hindu dengan “pottu” / “nandek” pada dahi masing-masing sambil si suami mendokong bayi mereka. Si suami meminta pertolongan saya supaya “mengubati” mereka tersebut yang sentiasa menangis sepanjang malam kerana disyakki mengalami gangguan.

10. Saya beritahu si suami bahawa saya seorang peguam yang hanya mengajar agama di masjid dan bukan dukun atau bomoh. Lalu ajk masjid mencelah, “Ustaz baca je apa yang patut. Jangan hampakan harapan dia”.

11. Hati saya pelik, ada segelintir orang Islam sanggup berjumpa dengan sami hindu untuk berubat, ini pula, orang Hindu cari ustaz utk berubat! Pelik, pelik, hati saya bercakap.

12. Saya membaca beberapa ayat suci Al-Quran dan berdoa kepada Allah agar menghilangkan penderitaan dan kesusahan yang sedang dialami oleh keluarga Hindu tersebut dengan tambahan doa agar Allah memberi taufiq dan hidayah kepada mereka 3 beranak.

13. Saya ambil sebotol air mineral (yg disediakan utk saya sebagai penyampai kuliah maghrib) yang telah saya bacakan doa tersebut, lalu saya berikan kepada pasangan tersebut yang kedua-duanya berseluar pendek datang ke masjid. Wajah mereka ceria, berkali-kali ucap kepada saya “Thank you, ustaz.. thank you, ustaz..”.

14. Malam itu, saya pulang ke rumah dengan hati yang sayu mengenang kesusahan keluarga Hindu tersebut bercampur dengan sedikit rasa lucu kerana “lawyer” telah menjadi “bomoh”.

15. Moga kita sentiasa mengadu kepada Allah.


SEMINAR KELUARGA BAHAGIA ISLAM SHEFFIELD

SEMINAR SHEFFIELD

SEMINAR SHEFFIELD


SEMINAR SISTEM ISLAM DI BIRMINGHAM

seminar birmingham

Maklumat Lanjut, KLIK

http://msmonline.net/seminar/