jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

Latest

SERONOKNYA JADI USTAZ

Bowburn Church, Durham, UK.

Di hadapan Bowburn Church, Durham - sebelum menyampaikan ceramah agama.

Suasana dalam Bowburn Church

Suasana dalam Bowburn Church - sementara menunggu kehadiran rakan-rakan lain.

Seronoknya jadi ustaz.
Bila ustaz bergambar dgn perempuan, org kata tu anak murid dia atau ustaz tak nakal mcm korang.
Bila ustaz menyanyi dgn artis perempuan, org kata itu cara ustaz berdakwah.
Bila ustaz ambil duit zakat, org kata ustaz masuk dlm asnaf. Bila ustaz pukul bini, org kata ustaz ikut ajaran Quran.
Bila ustaz byk tidur, org kata ustaz penat qiyamullail. …
Bila ustaz maki hamun, org kata ustaz ikut Surah Al-Lahab.
Bila ustaz mengintai/pergi ke tempat tak elok, org kata ustaz nak pergi cegah maksiat.
Bila ustaz mengumpat, org kata ustaz tahulah mana mengumpat yg boleh.
Bila ustaz menipu, org kata tu tipu sunat.
Bila perempuan telefon, email, jumpa ustaz, org kata perempuan tu ada masalah, ustaz nak kena tolong.
Seronok ke “bala” jadi ustaz?
Sekian.
ahmad jailani abdul ghani
darlington, england

Zaman Remaja Yang Baik

 

Gereja di Bowburn

Gereja di Bowburn, England - tempat saya dan kawan2 Malaysia anjurkan program agama dan keluarga.

 

1. Bila saya membaca kata2 hikmah Imam Al-Shafie;
ومن طلب العلا سهر الليالى
(Sesiapa yg mencari ketinggian/kemuliaan, maka hendaklah dia berjaga malam)

2. Ingatan saya terus terbang ke alam persekolahan menengah saya di Sekolah Menengah Sains Dungun, Terengganu (1984-1988). Waktu itu, sangat manis mengenang pergaulan saya dgn kawan2. Di kala remaja, kita sudah tidur sama2 di surau asrama sekolah selepas usrah ringkas, bangun di tengah malam, solat, sujud, berdoa kpd Allah, belajar hingga larut malam / di awal pagi ketika ramai pelajar yg lain dibungkus dgn kain selimut. Disiplin yg tinggi seperti ini di kala kita masih remaja sangat mengkagumkan.

3. Hadith Nabi SAW menyebut; Sesungguhnya Allah sangat kagum kepada remaja yang tidak mengalami keruntuhan akhlak pada dirinya (Riwayat Ahmad)

4. Nabi SAW juga bersabda “Aku berpesan kepadamu supaya berbuat baik kepada golongan muda, sesungguhnya hati mereka sangat lembut. Sesungguhnya Allah telah mengutusku membawa agama Hanif ini, lalu para pemuda bergabung denganku dan orang-orang tua menentangku” (Riwayat Bukhari).

5. Moga kita semua istiqamah (kekal berterusan) dgn amalan yg masih sedikit ini.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

29 Januari 2012

Darlington, England.

PUJIAN ADALAH KURNIA UTK HAMBA YG SOLEH

LUMIERE DURHAM 2011

LUMIERE DURHAM 2011 - Saya melompat girang kerana dipuji🙂

1. Sebentar tadi, saya berkhutbah di Masjid Universiti Durham. Sepanjang 2 tahun 4 bulan saya di UK, ini adalah kali ke 4-5 saya berkhutbah di masjid trsbt. Walaupun jarak rumah dan masjid kira2 40 minit dgn menaiki kereta tetapi kerana minat yg mendalam, saya sentiasa bersemangat utk memenuhi jemputan sebegini. Isi khutbah berkisar tentang persaudaraan sebagai ajaran asas/utama dalam Islam. Jika bergaduh pun, sepatutnya kita hanya bergaduh seperti “abang dan adik”, air dicincang takkan putus.

2. Selesai solat Jumaat, datang seorang “Pak Arab” memuji khutbah saya yg menyentuh ttg punca perbalahan umat Islam ialah antaranya perbezaan kefahaman dan interpretasi terhadap sesuatu dalil dari Al-Quran dan hadith. Setiap kali saya berkhutbah / ceramah, akan ada yg datang memuji. Mereka akan memuji suara saya yg lantang, isi khutbah/ceramah atau bacaan Al-Quran saya. Saya tidak tahu sama ada mereka memuji saya dgn jujur atau tidak, tapi yg pentingnya saya akan tersenyum lebar kerana dipuji.

3. Hari ini, saya balik ke rumah dan membelek Jami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam oleh Ibn Rajab Al-Hanbali, tajuknya, mendapat pujian dalam amalan yg dilakukan secara ikhlas. Jika kita melakukan amalan dgn ikhlas krn Allah kemudian kita mendapat pujian, dan kita gembira dgn kurnia dan rahmat Allah trsbt, maka pujian itu tidak akan memudaratkan niat kita yg ikhlas.

4. Imam Muslim meriwayatkan hadith Abu Zarr bhw Nabi SAW telah ditanya tentang seorang lelaki yg telah dipuji kerana melakukan amalan baik. Baginda menjawab “Itulah berita gembira yg segera utk org mukmin”.

5. Manakala Al-Termizi dan Ibn Majah meriwayatkan hadith Abu Hurairah bhw seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah! Seorang lelaki melakukan amalan, lalu dia merahsiakannya. Apabila perkara itu diketahui oleh org lain, dia berasa bangga”. Nabi SAW menjawab,”Dia mendapat 2 pahala, iaitu pahala rahsia/tersembunyi dan pahala nyata”. Hadith ini disahihkan oleh Ibn Hibban.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

20 Januari 2012

Darlington, England.

UMUR AISYAH KETIKA BERKAHWIN DGN NABI SAW

Gadis atau kanak2?

Kak Chik di tengah2 antara Iffah & Nabhan. Dia berusia 6 tahun waktu ini. Dia sudah gadis atau masih kanak2?

Saya baru membaca satu kajian oleh Al-‘Allamah Habibur Rahman Al-Kandahlawi yg dihantar oleh sahabat lama saya dari Oman. Asalnya ia ditulis dlm Bahasa Urdu tetapi telah diterjemah kpd bahasa Inggeris dan Melayu.

Isunya :-

1. Apakah benar usia Ummul Mukminin Aisyah r.a. adalah 6 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW dan berusia 9 tahun ketika tinggal bersama baginda.

2. Apakah benar Khadijah r.a. berusia 40 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW.

3. Apakah benar Fatimah r.a. berusia 9 tahun ketika berkahwin dgn Saidina Ali r.a.
Jawapannya:-

1. Aisyah r.a. berumur 16 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW dan berusia 19 tahun ketika mula tinggal bersama baginda.

2. Khadijah r.a. berumur 25 tahun ketika berkahwin dgn Nabi SAW.

3. Fatimah r.a. berumur 19 tahun ketika bernikah dgn Saidina Ali r.a.

Ringkasan hujah bagi umur Aisyah:-

1. Bertentangan dgn fitrah manusia.

2. Bertentangan dgn aqal yg waras.

3. Tiada contoh / tidak menjadi amalan di negeri Arab / negeri-negeri panas.

4. Riwayat ini bukanlah hadith Nabi yg sahih. Ia adalah kata2 Aisyah atau Urwah (Tabi’in). Riwayat ini lebih cenderung sbg cerita sejarah.

5. Riwayat ini dibawa oleh Hisham (anak Urwah) selepas fikirannya bercelaru.

6. Hanya perawi Iraq yg merekodkan riwayat ini.

7. Aisyah r.a. mengatakan beliau masih kanak2 yg bermain ke sana ke mari ketika turun ayat 46, Surah Al-Qamar pada tahun ke-4 kenabian. Sedangkan riwayat Hisham mengatakan Aisyah lahir pada tahun ke-5 kenabian.

8. Aisyah mampu mengingati dgn jelas peristiwa hijrah Abu Bakar ke Habshah.

9. Aisyah mengelap luka dan hingus Usamah bin Zaid yg dikatakan sebaya dgnnya.

10. Aisyah turut serta dalam peperangan Badar.

11. Aisyah turut serta dalam peperangan Uhud sedangkan kanak2 lelaki berusia 14 tahun tidak dibenarkan berperang.

12. Aisyah lebih muda 10 tahun berbanding Asma (kakaknya). Sedangkan ketika Hijrah, Asma berusia di antara 27 atau 28 tahun.

13. Imam Al-Tabari berpendapat Aisyah lahir di zaman Jahiliyyah.

14. Aisyah termasuk di kalangan golongan yg awal memeluk Islam. Beliau memeluk Islam lama lebih awal drp Umar Al-Khattab.

15. Abu Bakar berniat mengahwinkan Aisyah sebelum hijrah ke Habsyah.

16. Aisyah digelar sbg gadis (bikr) dan bukan kanak2 semasa dicadangkan utk bernikah dgn Nabi SAW.

17. Nabi SAW tidak tinggal bersama Aisyah bukan kerana isu umurnya terlalu muda tetapi kerana masalah mendapatkan mahar.

18. Persetujuan gadis utk berkahwin adalah diperlukan apabila gadis tersebut cukup umur (baligh).

19. Kebolehan luarbiasa Aisyah mengingati syair yg biasa disebut di zaman jahiliyyah.

20. Kemahiran beliau dalam ilmu sastera, salasilah dan sejarah sebelum Islam.

21. Keinginan mendapatkan anak dan naluri keibuan yg ada pada Aisyah.

22. Beliau menjadi ibu angkat kpd Bashar yg berusia 7 tahun selepas perang Uhud. Adalah janggal jika Aisyah yg didakwa ketika itu berusia 10 tahun tiba2 menjadi ibu angkat kpd Bashar yg berusia 7 tahun.

23. Tidak menjadi amalan di Tanah Arab dan masyarakat bertamaddun berkaitan pernikahan kanak2 perempuan bawah umur.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

ustjai.wordpress.com

06/01/2012

Darlington, England.

KENAPA BILA BERJAYA, KITA JADI JAHAT?

Ucai dan kawannya Ma'ab berbangsa Libya. Bila berjaya, janganlah dihampakan hati orang yang mengasihi kita.

Ucai dan kawannya Ma'ab berbangsa Libya. Bila berjaya, janganlah dihampakan hati orang yang mengasihi kita.

1. Kenapakah kita apabila kaya, berjaya, pangkat tinggi, berkuasa, dimuliakan manusia, tiba-tiba kita berubah menjadi jahat, zalim, berpoya-poya, lupa diri?

2. Apabila kita kaya dan berjaya, kita khianati isteri yg suci dan setia, sebaliknya mulai mendampingi wanita-wanita jahat?

3. Apabila kita kaya dan berjaya, kita menjadi kedekut dan zalim pada sahabat/keluarga yg dahulunya membantu kita, mengalah dlm byk perkara dan memberi ruang seluas-luasnya utk kita berjaya.

4. Apabila kita di kemuncak kuasa, kita menjadi zalim dan tidak berhati perut.

5. Apabila kita dijulang oleh manusia, kita menjadi pencerca, suka memaki hamun, dan memandang hina orang lain.

6. Inilah yg diperingatkan oleh Allah.
Ingatlah! Sesungguhnya insan tetap melampaui batas.
Dengan sebab dia melihat dirinya serba kaya (sudah cukup apa yang dihajatinya).
Ingatlah, sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan). (Al-Alaq:6-8).

7. Kenapakah kita enggan mengikut contoh Nabi Sulaiman a.s. yg dianugerahkan kerajaan dan kelebihan yg sangat hebat oleh Allah tetapi tetap mengingatkan dirinya dgn katanya, yg disebut dlm Al-Quran,

“Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah”. (Al-Naml:40).

8. Justeru, tidak lah rugi, malah sangat menguntungkan jika kita sentiasa ingat dan insaf siapa diri kita sebenarnya.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

15 Nov 2011

Darlington, England.

ADA KETIKA BAIK, ADA KETIKA JAHAT.

Ucai Naik Donkey, seronoknya!

Ucai Naik Donkey, seronoknya!

Saspen ye Cai, dapat naik Donkey. Ayah ingat ke tidak pada syurga dan neraka ketika melihat Ucai terhibur ini?

Saspen ye Cai, dapat naik Donkey. Ayah ingat ke tidak pada syurga dan neraka ketika melihat Ucai terhibur ini?

Ada ketikanya kita begitu bersemangat utk solat, khusyuk ketika melaksanakannya, puas selepasnya, terasa begitu hampir dgn Rabb.
Datang pula ketika rasa berat utk ke masjid, tumpuan dlm solat tersasar hingga lupa bilangan rakaat dan terasa tiada apa2 yg kita dpt.
Ada ketikanya datang perasaan rajin belajar atau bekerja. Tapi ada ketikanya datang perasaan malas, tiada semangat utk meneruskan apa yg kita sedang lakukan.
Ada ketikanya terasa tenang jiwa ini, tetapi ada waktunya datang pula perasaan betapa kotornya jiwa dan gundah gulananya perasaan kita.

Ini mengingatkan saya kpd hadith baginda Nabi SAW

عن أبي عثمان النهدي ، عن حنظلة الأسيدي قال ( وكان من كتاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ) قال :
لقيني أبو بكر فقال: كيف أنت ؟ يا حنظلة ! قال قلت : نافق حنظلة. قال : سبحان الله ! ما تقول ؟
قال قلت : نكون عند رسول الله صلى الله عليه وسلم . يذكرنا بالنار والجنة. حتى كأنا رأي عين.
فإذا خرجنا من عند رسول الله صلى الله عليه وسلم ، عافسنا الأزواج والأولاد والضيعات. فنسينا كثيرا.
قال أبو بكر: فوالله ! إنا لنلقى مثل هذا. فانطلقت أنا وأبو بكر ، حتى دخلنا على رسول الله صلى الله عليه وسلم.
قلت : نافق حنظلة. يا رسول الله ! فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” وما ذاك؟ ” قلت : يا رسول الله ! نكون عندك.
تذكرنا بالنار والجنة. حتى كأنا رأى عين . فإذا خرجنا من عندك ، عافسنا الأزواج والأولاد والضيعات. نسينا كثيرا.
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” والذي نفسي بيده ! إن لو تدومون على ما تكونون عندي، وفي الذكر ،
لصافحتكم الملائكة على فرشكم وفي طرقكم . ولكن، يا حنظلة ! ساعة وساعة ” ثلاث مرات .
رواه مسلم في صحيحه .

Hanzalah Al-Usaidi r.a. yg merupakan sahabat dan penulis nabi menceritakan bhw Abu Bakar berjumpanya dan bertanya “Apa khabar kamu, wahai Hanzalah?”. Aku jawab “Hanzalah jadi munafiq”. Berkata Abu Bakar, “Maha Suci Allah! Apa yg kamu cakap ni?” Aku jawab, “Kami berada bersama-sama dgn Rasulullah SAW, dia mengingatkan kami tentang neraka dan syurga sehinggakan seolah-olah aku dapat melihatnya dgn mataku sendiri. Tapi bila aku keluar dari majlis Rasulullah SAW, aku bermain-main dgn isteri dan anak-anak dan melakukan urusan lain, aku jadi lupa kebanyakannya (nasihat/pengajaran drp Rasulullah).

Lalu Abu Bakar r.a. berkata, “Demi Allah! Kita mengalami perkara yg sama.” Maka aku dan Abu Bakar pergi berjumpa dgn Rasulullah SAW. Aku berkata,” Hanzalah telah menjadi munafiq, wahai Rasulullah!” Rasulullah bertanya, “Kenapa macam tu?” Aku menjawab, “Engkau mengingatkan kami tentang neraka dan syurga sehingga seolah-olah kami dapat melihatnya dengan mata kami sendiri. Tapi bila kami keluar dari majlis bersama engkau, bergurau bermain dgn isteri dan anak-anak serta melakukan beberapa urusan lain, kami jadi lupa kebanyakannya.”

Maka jawab Rasulullah SAW, “Demi Tuhan yg nyawaku berada dalam genggaman-Nya, jika kamu semua dapat kekal dalam keadaan seperti berada disisiku dan sentiasa dalam keadaan berzikir, nescaya para malaikat akan menemanimu di tempat tidurmu dan di jalan-jalanmu. Tapi Hanzalah, setiap sesuatu itu, ada masanya (Rasulullah SAW mengulanginya sebanyak 3 kali).

Ini menunjukkan bahawa kita sebagai insan biasa, ada ketikanya akan lalai dan leka drpd apa yg diajarkan oleh baginda Nabi SAW. Bukanlah ganjil, malah tidak keterlaluan untuk mengakui bahawa tahap leka itu akan sampai ke peringkat menyebabkan kita akan melakukan dosa dan noda.

Namun, itulah insan yg tidak ma’sum daripada silap dan salah. Apa yg penting, setiap kali kita tergelincir daripada landasan yg benar, setiap kali itulah kita kembali kepada kebenaran.

Ini kerana, “tarik tali” antara kita dan syaitan akan tetap berterusan sehingga qiamat.

Oleh itu, sentiasalah kita perbaharui taubat dan perbanyakkan istighfar (mohon ampun kpd Allah) setiap masa.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

http://www.ustjai.wordpress.com

12 Nov 2011

Darlington, England.

Bila manusia yg baik, memilih menjadi jahat pada penghujung hidupnya.

 

Perjumpaan di rumah rakan dari Turki.

Perjumpaan di rumah rakan dari Turki.

Sedihnya bila manusia yg baik pada peringkat awalnya, tetapi kemudian memilih untuk merosakkan dirinya sendiri pada penghujung kehidupannya.
“Sesunnguhnya, segala amalan berdasarkan kesudahannya” (Hadith Bukhari)
“Janganlah kamu kagum dgn seseorang sehinggalah kamu melihat bagaimana kesudahannya. Kerana sesungguhnya, seseorang itu beramal dgn tempoh yg panjang drp umurnya atau masanya dgn amalan yg baik. Jika dia mati dlm keadaan itu, dia akan masuk syurga. Namun kemudiannya dia berubah, lalu melakukan amalan jahat. Sesungguhnya seseorang itu pula beramal dlm tempoh yg panjang drp umurnya dgn amalan jahat. Jika dia mati dlm keadaan itu, dia akan masuk neraka. Namun kemudiannya dia berubah, lalu melakukan amalan yg baik” (Hadith Imam Ahmad, isnadnya sahih).

DATUK MENIPU, DATIN TERTIPU

Love

Bonafide Love - Don't Betray Your Better Half.

1. Keinginan berpoligami sentiasa membuak-buak dalam diri mana-mana lelaki. Perempuan pula suka menghampiri lelaki yang berkedudukan, berharta dengan alasan tak perlu susah-susah nak mula dari awal. Begitulah juga yang berlaku kepada seorang bergelar “datuk”.

2. Walaupun usia sudah dipanggil tua, tetapi hati tetap muda. Cuma “Datuk” ini hebat di kalangan teman-teman, para pekerjanya dan masyarakat sahaja. Ramai orang hormat dan segan kepada “Datuk” ini.

3. Tetapi “Datuk” ada kelemahannya, dia takut “Datin”. Mungkin dia tidak takut kepada fizikal datin tetapi dia cuma seperti kebanyakan lelaki lain, tak suka bini bising-bising, berleter dan seumpamanya. Kalau datin ajak “wrestling”, undoubtedly Datuk mesti menang. Itu saya yakin.

4. Masalahnya, Datuk sudah berkahwin lain. Pada masa yang sama tak mahu Datin tahu. isteri muda pula sentiasa mendesak-desak Datuk supaya selalu dapat berjumpa. Datuk juga memang suka isteri muda. Tetapi, penghalang utama kepada perjumpaan di antara Datuk dan isteri mudanya adalah datin.

5. Apa yang perlu datuk buat? Jika datin tahu, sudah tentu marahnya akan mengalahkan amarah letusan volkano. Serangannya akan mengalahkan tsunami.

6. Datuk dapat idea. Disuruhnya driver beli tiket flight ke Jepun. Dengan alasan urusan perniagaan selama 2 minggu. Datin pun sibuk mengemas beg datuk dengan harapan misi perniagaan datuk akan berjaya. Datuk berjaya, datin dapat bergaya.

7. Datin menemani datuk untuk check-in di airport. Selepas selesai check-in, datin cium tangan datuk dan melambai datuk yang sedang menuju ke departure gate utk boarding. Selepas datin melihat datuk melepasi pemeriksaan utk ke departure gate, datin pun pulang ke rumah dengan doa agar datuk berjaya dalam urusannya dan juga pesanan jangan lupa beli cenderamata dari Jepun.

8. Datuk pula berjalan menuju ke arah gate dan menunggu panggilan masuk ke dalam pesawat. Bila tiba masanya, pengumuman dibuat, maka para penumpang semua beratur memasuki pesawat. Datuk pula bangun dan tidak beratur masuk dalam pesawat tetapi keluar dari balai berlepas, naik teksi menuju terus ke rumah isteri mudanya yang melompat-lompat kegirangan kerana mereka berdua akan berbulan madu di “Jepun” yang terletak di Semenanjung Malaysia tanpa gangguan daripada datin yang tertipu dengan tipu daya datuk yang menipu.

9. Datuk perlu membeli tiket kapal terbang ke Jepun atau mana-mana negara lain setiap kali ingin bermalam di rumah isteri mudanya.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

Durham, England.

ustjai.wordpress.com.

LEEDS – SHEFFIELD – YORK FRESHERS CAMP

dublin

Bersama Hafeez & Afiq di hadapan rumah sewa mereka di Dublin, Ireland. Mereka adalah pelajar perubatan yang bakal menjadi doktor yang hebat pada masa depan. Gambar kenangan sewaktu berceramah tentang Palestin di Dublin Trinity College.

Chester Beatty Library, Dublin, Ireland.

Chester Beatty Library, Dublin, Ireland (an art museum & library). The Lonely Planet menyatakannnya sebagai "not just the best museum in Ireland but one of the best in Europe.

1. Saya telah dijemput oleh Saudara Hanafi dari Universiti Leeds untuk menyampaikan ceramah kepada para pelajar baru dari 3 buah universiti iaitu Leeds, Sheffield dan York. Program tersebut adalah selama 3 hari 2 malam (22-24 Okt) bertempat di Birch Hall Campsite & Field Centre, Scarborough, North Yorkshire, England. Slot yang diberikan kepada saya ialah pada hari Sabtu 23 Okt.

2. Apa yang menggembirakan ialah tajuk yg diberikan kepada saya adalah tajuk “favourite” saya sejak dari zaman saya aktif berdakwah di Malaysia lagi selama 12 tahun iaitu Fiqh Al-Awlawiyyat (Fiqh Keutamaan) dan Fiqh Al-Ikhtilaf (Fiqh Perbezaan Pendapat)

3. Saudara Hanafi selaku ajk yang bertanggungjawab dalam bab modul telah meminta saya untuk menyentuh tentang latar belakang Fiqh Al-Awlawwiyat, keutamaan dalam keadaan sekarang khususnya bagi peserta yang terdiri daripada para pelajar baru di universiti di United Kingdom, contoh daripada sunnah Nabi SAW, kaedah / aplikasinya dan kesan yang berlaku apabila ianya tidak diamalkan.

4. Tajuk ini sangat penting kerana kita kerap terkeliru dalam memilih keutamaan dalam hidup. Kerap berlaku pertembungan di antara kerjaya dan keluarga, agama dan nafsu, akademik dan aktiviti luar, ibadah dan maksiat dan lain-lain. Di dalam pengamalan agama pula, kerap terjadi “pertembungan” di antara amalan wajib dan sunat, fardhu ‘ain dan fardhu kifayah, amalan yang memberi faedah kepada masyarakat umum dan amalan yang hanya memberi manfaat untuk diri sendiri dan sebagainya. Malang, apabila ibadat sunat dianggap wajib sehingga meminggirkan ibadah yang benar-benar wajib, atau amalan yang hanya didasarkan kepada adat tetapi dianggap pula sebagai ibadah yang ditekankan. Perkara yang sangat ditekankan oleh baginda Nabi SAW dipinggirkan tetapi diutamakan pula amalan yang langsung tiada dalil yang kukuh. Amalan yang hanya muncul dalam hadith-hadith yang palsu, lemah atau banyak dipertikaikan para ahli hadith diagung-agungkan dan dipraktikkan secara bersungguh-sungguh, tetapi amalan yang kerap diulang sebut di dalam Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan kitab-kitab hadith terkemuka yang lain langsung tidak dipedulikan pula. Anehnya pengikut Muhammad SAW yang seperti ini!!

5. Ada pelajar yang baru mengenali agama tetapi tersilap menjadikan agama sebagai “candu” yang memabukkan dan bukannya “hidayah” kepada orang yang bertaqwa. Kerana tersilap memahami agama dan ibadah, ada pelajar yang sibuk berzikir di tikar solat sehingga terlepas bas atau kapal terbang yang sepatutnya dinaiki. Agama bukannya candu yang merosakkan tetapi adalah “millah” yang akan memperelokkan jati diri seseorang muslim. Si Muslim akan rosak jika dia melampau dalam penghayatan agamanya. Sepatutnya dia bersederhana dalam “suluk”nya untuk mencari keredhaan Ilahi.

6. Tajuk kedua ialah tentang Fiqh Al-Ikhtilaf (Perbezaan Pendapat). Saya diminta untuk menerangkan tentang sumber ilmu, sebab berlakunya ikhtilaf,  perbezaan pendapat sebagai rahmat, pendirian sepatutnya dalam menghadapi perbezaan pendapat ulama’, perkaitannya dengan Fiqh Keutamaan, pertembungan pendapat dalam bidang sains (Darwinism vs creationism , Newtonian vs Einstein), ikhtilaf dan kesalahan (Perbezaan antara Islam & Kristian) serta adab dalam berikhtilaf.

7. Tajuk yang kedua ini juga sangat penting dalam berperanan untuk mendamaikan dan menyatukan umat Islam, mengurangkan pergeseran dan perpecahan khususnya dalam perkara titik bengit. Saya amat berdukacita apabila melihat dan mengalami sendiri perbalahan di kalangan para ulama dan juga golongan yang sering mendabik dada sebagai sangat faham tentang agama tetapi turut menjadi juara dalam permusuhan sesama Islam. Ada segelintir “ustaz” yang berasa angkuh kerana menganggap dia lebih berilmu daripada “ustaz” yang lain. Pendapatnya sahaja yang betul, mana-mana pandangan yang berbeza dihukum sebagai sesat lagi menyesatkan. Para pengikut atau murid menjadi taksub kepada gurunya semata-mata dan menutup langsung akalnya yang sihat untuk menilai dan menerima pandangan pihak lain.

8. Akibat ketaksuban kepada pendapat sendiri dan menghina pandangan orang lain maka keluarlah fatwa jahat seperti cepat mengkafirkan, gopoh membid’ahkan dan tergesa-gesa menyesatkan umat Islam yang lain, seolah-olah kita sahaja yang soleh dan calon penghuni syurga! Jika begitu pandangan kita sehingga langsung tidak memberi tempat untuk memaafkan pihak lain maka apa guna junjungan Nabi SAW memberi ibarat tentang si pelacur tua yang memberi minum kepada si anjing tetapi menjadi penghuni syurga!

9. Program ini sudah tentu menjadi program yang akan menyeronokkan kerana saya akan berpeluang berbicara dengan para pelajar yang cemerlang akademiknya dan sudah tentu mempunyai aqal yang tajam, lantaran itu mereka berada di bumi England.

10. Moga perjumpaan pada hari Sabtu ini nanti akan membuahkan hasil yang akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT.

Sekian.
Ahmad Jailani Abdul Ghani
ustjai.wordpress.com

PEMBUNUH SOSILAWATI AKAN TERLEPAS TALI GANTUNG?

Kematian

Kematian - cuba difahami setiap agama mengikut cara tersendiri.

1. Saya mengikuti berita pembunuhan Datuk Sosilawati sejak beliau mula dilaporkan hilang sebelum Aidil Fitri baru-baru ini.

2. Hari ini saya membaca berita dari Malaysia yg menunjukkan beberapa suspek telah dibawa ke mahkamah yang menunjukkan proses pendakwaan di mahkamah sedang bermula.

3.  Tetapi, masyarakat perlu di”celikkan” tentang undang-undang dan prosesnya.

4. Di dalam perbicaraan di mahkamah undang-undang, beban pembuktian terletak di atas bahu pihak pendakwaan untuk membuktikannya melampaui keraguan yang munasabah. Salah satu elemen yang sangat penting untuk membolehkan pihak pendakwa berjaya dalam kes mereka ialah memastikan rantaian keterangan tidak terputus.

5. Dengan bahasa yang mudah untuk difahami oleh orang kebanyakan, untuk menuduh seseorang, mestilah wujud pertalian yang kuat antara suspek, mangsa, barang bukti dan segala fakta yang berkaitan.

6. Contohnya, jika mangsa mati dibunuh dengan pisau tetapi senjata yang dijumpai ialah gunting maka itu tidak akan membantu kes pendakwaan. Jika pada alat pembunuhan yang disyaki terlibat terdapat cap jari yang bukan milik suspek, ini juga akan menggagalkan kes pendakwaan.

7. Oleh sebab itu, apabila mayat mangsa dimusnahkan sama ada secara pembakaran atau seumpamanya, ini akan menyukarkan pihak penyiasat dan pendakwaan walaupun tidak mustahil untuk membina bukti dengan kecanggihan teknologi ilmu pada zaman ini.

8. Pembuangan abu mayat mangsa yang dibakar beserta barang bukti lain ke dalam sungai menjadi salah satu faktor yang akan mencabar kemahiran pihak pendakwaan. Jika ianya dibuang ke laut ia akan menjadikan kawasan pencarian pihak penyiasat seolah-olah tiada sempadan dan tentu sekali akan melemahkan kes pendakwaan. Tetapi bagi penjenayah, mereka tidak akan mengambil risiko untuk membuangnya ke laut kerana waktu perjalanan yang lebih lama, memerlukan bot atau seumpamanya dan semua ini akan mendedahkan mereka kepada disyaki dan ditangkap.

9. Suspek utama juga akan terlepas jika keterlibatan beliau hanya setakat “memberi arahan” dan tiada keterlibatan lain secara jelas. Tambahan pula jika tiada suspek lain yang bersetuju untuk “berpaling tadah” (bahasa kasar kepada bekerjasama) kepada pihak pendakwa untuk menjadi saksi pendakwa bagi membantu mensabitkan kes terhadap tertuduh-tertuduh yang lain.

10. Sama ada kesemua suspek atau tertuduh dalam kes ini akan terlepas daripada tali gantung atau tidak, hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. tetapi saya percaya bahawa para pembaca sekalian dapat menghidu apa yang saya cuba maksudkan. Ini kerana setiap tuduhan perlu disokong dengan bukti! Semoga Allah mengampuni dan mengasihani kesemua mangsa yang terlibat.

Sekian.

ahmad jailani abdul ghani

ustjai.wordpress.com

13/10/2010