jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

Zaman Remaja Yang Baik

 

Gereja di Bowburn

Gereja di Bowburn, England - tempat saya dan kawan2 Malaysia anjurkan program agama dan keluarga.

 

1. Bila saya membaca kata2 hikmah Imam Al-Shafie;
ومن طلب العلا سهر الليالى
(Sesiapa yg mencari ketinggian/kemuliaan, maka hendaklah dia berjaga malam)

2. Ingatan saya terus terbang ke alam persekolahan menengah saya di Sekolah Menengah Sains Dungun, Terengganu (1984-1988). Waktu itu, sangat manis mengenang pergaulan saya dgn kawan2. Di kala remaja, kita sudah tidur sama2 di surau asrama sekolah selepas usrah ringkas, bangun di tengah malam, solat, sujud, berdoa kpd Allah, belajar hingga larut malam / di awal pagi ketika ramai pelajar yg lain dibungkus dgn kain selimut. Disiplin yg tinggi seperti ini di kala kita masih remaja sangat mengkagumkan.

3. Hadith Nabi SAW menyebut; Sesungguhnya Allah sangat kagum kepada remaja yang tidak mengalami keruntuhan akhlak pada dirinya (Riwayat Ahmad)

4. Nabi SAW juga bersabda “Aku berpesan kepadamu supaya berbuat baik kepada golongan muda, sesungguhnya hati mereka sangat lembut. Sesungguhnya Allah telah mengutusku membawa agama Hanif ini, lalu para pemuda bergabung denganku dan orang-orang tua menentangku” (Riwayat Bukhari).

5. Moga kita semua istiqamah (kekal berterusan) dgn amalan yg masih sedikit ini.

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani

29 Januari 2012

Darlington, England.

Leave a comment