jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

ANAK KASIHANKAN AYAH

Isteri dan anak-anak untuk dikasihi bukan dizalimi

Isteri dan anak-anak untuk dikasihi bukan dizalimi

Oleh,
Ahmad Jailani Abdul Ghani
19/06/2009
http://www.ustjai.wordpress.com

Berdasarkan statistic pada tahun 2005, kes rogol direkodkan sebanyak 1,931 dan diikuti kes cabul, 973 dan liwat, 71 kes. Pada tahun 2006, kes rogol meningkat kepada 2,041, manakala cabul (1,066) dan liwat (71 kes). Pada tahun 2007 pula, sebanyak 3,098 kes rogol dilaporkan, cabul (2,228) dan liwat, 101 kes. Angka itu terus meningkat pada 2008 iaitu 3,405 bagi kes rogol dan cabul (2,107) dan 130 kes liwat.

Saya teringat pada suatu ketika, seorang isteri telah melantik saya sebagai peguambela kepada suaminya yang dituduh merogol anak mereka sendiri. Pertuduhan tersebut mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang akan membawa kepada hukuman minimum 5 tahun penjara dan maksimum 20 tahun penjara. Sebenarnya sukar untuk saya menemui kes seperti ini, iaitu isteri melantik kita untuk mempertahankan suaminya yang didakwa telah menzalimi masa depan anak secara kejam seperti itu.

Dalam sesi temubual saya dengan anak guam tersebut, beliau menafikan bahawa beliau telah merogol anak tersebut yang ketika itu masih bersekolah rendah.

Semasa sesi perbicaraan, pakar perubatan memberi keterangan yang menunjukkan bahawa selaput dara (hymen) anak tersebut tidak koyak (masih utuh) tetapi beliau telah membuat kesimpulan (inferen) bahawa rogol tetap boleh berlaku kerana sifat keelastikan hymen yang berbeza di antara setiap individu disokong pula dengan beberapa kesan cedera di sekitar bahagian sulit anak tersebut. Berdasarkan beberapa fakta lain, doktor tersebut mempertahankan pendapatnya bahawa telah berlaku penetrasi pada alat sulit anak tersebut.

Saya mendapati juga terdapat beberapa laporan polis dan kaunseling sekolah yang menyokong dakwaan rogol berkenaan.

Apabila tiba giliran anak tersebut bercakap di mahkamah, Timbalan Pendakwa Raya (TPR) bertanya kepada mangsa (anak tersebut), “Apa yang ayah kamu lakukan kepada kamu?” Mangsa jawab, “ayah tak buat apa-apa”. Terkejut TPR tersebut dan saya perasan hakim bicara juga terkejut tetapi beliau cuba menyembunyikannya. TPR tersebut tanya lagi, “kalau ayah kamu tak buat apa-apa, kenapa datang sini?” Mangsa hanya mendiamkan diri. Saya dapat mengagak bagaimana “berpeluhnya” TPR pada pagi itu.

Ringkasnya, kes tersebut digugurkan. Saya terserempak dengan anak tersebut di luar mahkamah dan bertanya, “kenapa adik cakap macam tu?”. Kanak-kanak tersebut menjawab, “Kesian kat ayah”.

Hati saya menjadi tidak menentu, kalau anak kasihankan ayahnya, kenapa ayah tidak kasihankan anaknya?

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani
19/06/2009
http://www.ustjai.wordpress.com

4 responses

  1. syed amir

    klu loyar kesian kat dia, apsal loyar defend bapak dia ya?

    19/06/2009 at 4:42 pm

    • ustjai

      Pandai tuan syed pekena member🙂

      20/06/2009 at 4:04 pm

  2. the last paragraph really gets me
    apapun.. another kisah kehidupan.. akhir zaman

    20/06/2009 at 11:15 am

  3. Memang banyak ibu bapa yg buat tak betul kat anak2 sebab itu byk gejala sosial yg berlaku sekarang. Kerajaan perlu hantar para ibu bapa masuk PLKN jugak untuk beri kesedaran dan ajar diorang cara nak ajar anak dgn betul.

    Tp… mcm yg tuan syed cakap….kenapa loyar defend bapak dia yek?

    20/06/2009 at 9:29 pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s