jailani, peguam, ustaz, islam, syariah, undang-undang, law

TAK HARAM SALAM PEREMPUAN

Oleh,
Ahmad Jailani Abdul Ghani
04/05/2009
http://www.ustjai.wordpress.com

1. Ramai di kalangan kita yang tentunya serba salah apabila seorang yang berbeza jantina dengan kita menghulurkan tangan untuk bersalam, apatah lagi apabila kita berada dalam majlis besar atau “flash” kamera berkelipan sedang mengambil gambar kita. Kita serba salah kerana takutkan dosa dan juga khuatir terhadap fitnah atau tohmah yang bakal melanda. Soalnya, apa pandangan Islam terhadap perkara seperti ini? Apakah benar ianya haram? Isu ini sebenarnya termasuk dalam isu fiqh yang kontroversi sebagaimana isu mendengar muzik.

2. Saya amat meminati pendekatan fatwa oleh Sheikh Yusuf Al-Qaradawi. Walaupun saya juga mengenali ulama’ besar yang lain, namun hati saya lebih menyenangi cara beliau dalam mengutarakan sesuatu pandangan. Malah, Al-Qaradawi membezakan fatwa kepada dua iaitu Fatwa Aysar (lebih kepada memudahkan orang awam) dan Fatwa Ahwat (lebih mengutamakan sifat berhati-hati terutamanya bagi pihak yang faham dan “komited” dengan agama).

3. Apabila seseorang mengatakan bahawa bersalam di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram (ajnabi) hukumnya adalah haram, maka kita perlu bertanya kepadanya apakah dalil yang dia (atau mereka) miliki untuk mengatakan ianya haram. Untuk mengatakan sesuatu benda atau perbuatan itu haram, kita memerlukan dalil yang qat’ie (putus), soreh dan sahih. Tidak sepatutnya kita dengan mudah mengatakan sesuatu itu haram tanpa sokongan dalil yang kukuh.

4. Sebenarnya, berkaitan dengan perbuatan bersalaman antara lelaki dan perempuan (bukan mahram), tiada sebarang ayat Al-Quran mahupun hadith-hadith sahih yang disepakati para ulama’ hadith yang mengharamkannya. Jika terdapat sekalipun hadith-hadith tertentu, ianya tidak sunyi dari pertikaian para ulama (tidak disepakati). Bagi Al-Qardawi umpamanya, beliau mengatakan bahawa beliau sudah berusaha untuk mencari nas-nas syarak yang kuat dan menyakinkan namun tiada satu pun yang beliau temui.

5. Saya mendapati kebanyakan ulama’ kontemporari (termasuk Sheikh Muhammad Soleh Al-Munajjid) berhujah mengunakan hadith yang direkodkan oleh Al-Tabrani dan Al-Baihaqi sebagaimana diriwayatkan oleh Ma`qil ibn Yassar bahawa Rasulullah SAW telah bersabda dengan maksudnya, “Bahawa menyusukkan jarum besi ke dalam kepala seseorang daripada kamu adalah lebih baik daripada menyentuh seorang perempuan yang tidak halal baginya”. (Lihat Sahihul Jami’, hadith no. 4921)

6. Saya amat menyukai cara Al-Qaradawi mengulas hadith ini:-

a) Para Imam Hadith tidak mensabitkan kesahihan hadith ini walaupun ada di kalangan mereka yang mengatakan bahawa para perawinya adalah dipercayai tetapi tidak memadai (bagi Al Qaradawi) untuk menjadikan hadith ini sebagai sahih. Lantaran itu, kita tidak mendapati wujudnya di kalangan sahabat Nabi SAW yang menjadikan hadith ini sebagai sandaran mereka apabila melarang amalan bersalaman antara lelaki dan perempuan ajnabi.

b) Jika hadith itu sahih dan diterima sekalipun di sisi ulama’ tertentu, namun ianya masih tidak dapat meyakinkan Al-Qardawi bahawa hadith tersebut boleh digunakan sebagai dalil haramnya bersalaman antara lelaki dan wanita ajnabi. Ini disebabkan, perkataan “menyentuh” (dalam bahasa Arab – “Al-Mass”) tidaklah merujuk kepada perbuatan bersentuhan semata-mata tanpa diiringi dengan nafsu sebagaimana yang berlaku dalam kes bersalaman antara lelaki dan perempuan ajnabi, tetapi perkataan tersebut digunakan oleh Al-Quran dan hadith merujuk dua makna iaitu hubungan kelamin dan perbuatan bersedapan yang menjadi mukadimah kepada hubungan jenis contohnya; cumbu, peluk, raba, atau “gurau senda” yang seumpamanya.

Contoh ayat Al-Quran yang menggunakan perkataan “sentuh” dengan makna “hubungan jenis”, ialah Surah Al `Imran: ayat 47:-

قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

Maksudnya; Maryam berkata:” Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun?” Allah berfirman; “Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan apa yang dikehendakiNya; apabila Ia berkehendak melaksanakan sesuatu perkara, maka Ia hanyalah berfirman kepadanya: ` Jadilah engkau ‘, lalu menjadilah ia.”

7. Contoh satu lagi ialah Surah Al-Baqarah: ayat 237:-

وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إَلاَّ أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Dan jika kamu ceraikan mereka sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka, padahal kamu sudah menetapkan kadar maskahwin untuk mereka, maka mereka berhak mendapat separuh dari maskahwin yang telah kamu tetapkan itu, kecuali jika mereka memaafkannya tidak menuntutnya); atau (pihak) yang memegang ikatan nikah itu memaafkannya (memberikan maskahwin itu dengan sepenuhnya). Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa. Dan janganlah pula kamu lupa berbuat baik dan berbudi sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu kerjakan

8. Al-Hakim merekodkan beberapa hadith dalam kitabnya Al-Mustadrak `ala As-Sahihain yang menunjukkan bahawa perkataan “lams” (sentuh) adalah dengan makna perbuatan-perbuatan yang mendahului hubungan jenis (istimta’)dan bukannya semata-mata menyentuh sahaja.

9. Kerana itu juga, Sheikhul Islam Ibn Taimiyah menganggap sebagai da’if (lemah) pandangan ulama’ yang mentafsirkan perkataan “mulamasah” (sentuhan) di dalam ayat Al-Quran dengan makna semata-mata sentuhan (antara lelaki dan perempuan) tanpa disertai dengan nafsu.

10. Sebagai kesimpulan, bersalaman antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram:-

Pertama, hanya dibenarkan apabila tidak disertai dengan nafsu syahwat atau fitnah. Jika terdapat iringan nafsu syahwat, fitnah atau “keseronokan” maka, bersalaman yang demikian tetap menjadi haram. Tidak terkecuali, bersalaman antara mahram sekalipun, jika terdapat nafsu syahwat atau fitnah, ia juga menjadi haram.

Kedua, seboleh-bolehnya dihadkan hanya dalam lingkungan kaum keluarga dan orang yang mempunyai pertalian melalui perkahwinan dengan keluarga kita.

Ketiga, sebaik-baiknya, bagi orang yang komited dengan agamanya, berusaha untuk mengelak daripada bersalam dengan orang yang berbeza jantinanya (yang bukan mahram) sebagai mencontohi amalan Nabi SAW yang tidak pernah bersalam dengan perempuan bukan mahram. Sepertimana yang disebut dalam hadith-hadith berikut:-

“Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan”
(Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)

“Sesunggguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan”
(Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)

Hadith ‘Aisyah r.a. dengan maksudnya:-
Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
(Riwayat Muslim)

Sekian.

Ahmad Jailani Abdul Ghani
04/05/2009
http://www.ustjai.wordpress.com

About these ads

64 responses

  1. Salam,

    Saya berhujjah ttg objective article nie dgn kawan die-mail. Saya rasakan lebih elok saya comment kat sini directly utk better feedback dari terus beremail dgn orang ketiga. Harap tuan boleh rungkaikan kemusykilan saya dan tidak menganggap comment saya sebagai “against” your article, it is more for clarification and changing of opinions. I’ve cut and paste my comment from my email to one of my friend.
    *************************************************
    Saya bersetuju yang article nie utk memberi ruang walaupun sudah jelas (dari article tu yang sama) Rasulullah tak pernah bersalam dgn bukan Mahram. Cuma tajuknya agak confuse dan apa objective article sedemikian diketengahkan.

    Saya rasa kepada yang selalu menghadirkan diri dalam majlis Ilmu faham dalam keadaan darurat yang haram boleh jadi harus. Contoh kalau tak silap saya harus makan babi utk mengelakkan dari mati kebuluran (betul ke?), kalau betul jgn pula ada yang buat article bertajuk TAK HARAM MAKAN BABI.

    Persoalannya ada ka wan 2 saya begitu keras dan tidak memberi ruang langsung kpd amalan bidaah (atas dasar nabi x pernah buat sebagai routine) spt baca yaasin malam jumaat tapi sanggup memberi ruang dan meggalakkan bersalaman dalam keadaan darurat. Lebih musykil lagi kita dalam Negara Islam yang majority penduduk beragama Islam, dan kebanyakan darurat bersalaman pun antara Lelaki Islam dan Perempuan Islam.

    Saya rasa Ahmadinejad telah menunjuk contoh lebih baik dalam hal darurat bersalaman.

    07/05/2009 at 12:16 pm

    • ustjai

      Tajuknya mmg menggambarkan hasrat saya supaya masyarakat tahu bahawa hukumnya TIDAK HARAM berdasarkan pandangan Al-Qaradawi. Objektif artikel ini ditulis; (1) supaya masyarakat tahu adanya perbezaan pendapat di kalangan ulama muktabar. (2) untuk memperkenalkan dua kaedah fatwa Al-Qaradawi iaitu Aysar dan Ahwat, (3) supaya masyarakat tidak cepat menghina orang yang bersalam berlainan jantina dalam keadaan tertentu, (4) tidak menggalakkan masyarakat bebas bersalaman berlainan jantina dengan mempromosi contoh sunnah dan banyak lagi. Saya juga amat menyanjung jika orang ramai dapat mengikut cara Presiden Iran Ahmedinejad dalam mengelak bersalaman. Saya telahpun sebut dihujung artikel tsbt.

      09/05/2009 at 10:42 pm

  2. Salam ustaz,
    Kalau didasarkan kepada dalil qat’ie, maka bagaimana dengan aurat lelaki pusat-lutut?

    09/05/2009 at 3:04 pm

    • ustjai

      Safwan, tajuk aurat lelaki pusat lutut juga menarik untuk diceritakan secara lebih terperinci. Malah ada sarjana di bidang tasawwuf bermain bola dgn memakai seluar pendek (sama ada kita setuju atau tidak, perkara kedua). Saya akan tulis dalam tempoh seminggu dua ini.

      09/05/2009 at 10:47 pm

      • inshaAllah. terima kasih.

        12/05/2009 at 2:10 pm

  3. Salam ustaz, artikel ustaz di atas motifnya mengelirukan. Hadis Nabi sudah jelas. Hadis juga sumber hukum. Hadis Nabi adalah panduan. Jika ustaz berhujah hukum bersalam lelaki perempuan tiada dalam Al-Quran, demikian juga hukum umpamanya soal-soal solat dan sebagainya yang tiada di dalam Al-Quran, tetapi dijelaskan Hadis Nabi.

    11/05/2009 at 6:51 pm

    • ustjai

      abuyon,
      Harap dapat baca kembali apa yg saya tulis. Saya sudah sebut, ulasan Al-Qaradawi, bahawa tiada dalil sama ada Quran atau Hadith Sahih yg meyakinkan beliau. Jika ada sekalipun, saya telah masukkan secara ringkas perbincangan oleh Al-Qaradawi berkenaan hadith tersebut, kenapa Al-Qaradawi menolak penggunaan hadith itu. Sekali lagi, saya harap “abuyon” baca secara teliti. Penulisan saya juga adalah mudah untuk difahami. Jika “abuyon” masih tak puas hati, tak mengapa, kerana itu bermakna “abuyon” menyokong pandangan Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid yg mengharamkannya. Ini pun saya ada sebut dlm artikel di atas.

      12/05/2009 at 12:50 am

      • assalamualaikum..pendpt dr.yusuf al-qardhawi sama mcm imam malik bin.anas…

        20/01/2012 at 3:55 pm

  4. Salam ustaz,

    Saya beranggapan “Tajuknya” mengelirukan kalau dibaca sepintas lalu without going to the content detials. Ditakuti pada yang kurang faham ugama akan mengambilnya secara mudah dan menggunakannya utk menghalalkan mereka bersalaman secara berleluasa. Mungkin juga ustaz memilih tajuk sedemikian utk menarik minat pembaca, tapi saya takuti orang akan menyalahgunakan dan lari dari maksud sebenar ustaz.

    Tajuknya seolah2 membolehkan/menggalakkan orang Islam utk bersalaman sedangkan isi article menjelaskan yang ianya dibolehkan/harus dalam keadaan darurat sahaja (ikut fahaman bacaan saya), dan umum kita tau hukum darurat boleh berbeza dari hukum biasa.
    Saya sendiri bila baca email yang diforwardkan kpd saya merasakan Ohhh OK lah lepas nie boleh lah saya hulur tangan utk bersalam dgn rakan2 sekerja perempuan. Kebiasaannya saya TAK akan menghulurkan tangan dahulu tapi kalau dah terpaksa saya sambut juga especially kalau ianya dari non-muslim atas dasar menjaga airmuka mereka. Tapi kalau sesama Islam saya cuma utk tak bersalaman walaupun dihulurkan tgn.

    12/05/2009 at 11:59 am

    • syed amir

      keyword is…..without going to the content detials. Kalau kita berbicara mengenai ilmu, haruslah kita tengok content details. kalau setakat membaca sepintas lalu, itu bukanlah cara mengambil ilmu. tanpa ilmu bagaimana kita harus ber’amal? sebagaimana kita menghabiskan masa membaca pasal Siti Norhaliza dgn Datuk K, cara menghayun batang golf dgn betul, kehebatan Man Utd, kepincangan kerajaan BN, kemuliaan DAP?LK Siang berbanding UMNO, etc etc, elok lah kita luangkan masa membaca sesuatu yg ilmiah. Penulis (ust Jai) menyatakan 2 pendapat yg berbeza – dgn hujjah masing masing. terserah lah utk mengambil pakai pendapat yg mana. tepuk dada tanya iman

      wallaahu a’lam
      wallaahu a’alam

      13/05/2009 at 10:16 am

      • Salam Syed Amir,

        “terserah lah utk mengambil pakai pendapat yg mana. tepuk dada tanya iman”

        Saya menyanjung keterbukaan tuan utk memilih mana2 pendapat. Ramai antara kawan saya terlalu fanatik dgn satu pendapat sahaja.

        OK …. Kalau semua perfikiran macam tuan dan tidak terburu2 mengambil kesimpulan amat bagus, tapi reality umumnya bukan begitu.
        Saya yang lemah iman dan sentiasa mencari ruang utk membolehkan saya bersalaman dgn perempuan bukan mahram tentulah terasa lega dgn article ini, sekurang2nya ada pendapat yang membolehkannya (boleh maksudnya tidak haram dan berdosa). Selama ini saya cuma melakukannya dalam keadaan gawat/terpaksa/darurat.

        13/05/2009 at 3:26 pm

      • Pada saya pandangan ini “Terserahlah utk mengambil pakai pendapat yg mana. Tepuk dada tanya iman” tidaklah benar-benar benar.

        Jika tanya iman, pastilah bukan hanya menyentuh bahkan memandang pun, orang beriman tidak mau.

        Sebagai orang yang tahu, dia mestilah menuntun orang yang tidak tahu kepada pendapat yang benar yang selaras dengan peribadi dan akhlak Islamiah, yang selaras dengan kehendak Al-Quran dan Hadis.

        13/05/2009 at 5:04 pm

    • umm munirah

      Sekiranya wanita non-muslim menghulurkan tangan utk bersalaman katakan, Sorry this is prohibited in islam. I’m a practising muslim. I believe after this she will respect u more.

      24/11/2010 at 2:40 pm

  5. Maaf ustaz ya, saya bukan tak berpuas hati dengan hukum tersebut cuma tak berpuas hati dengan cara ustaz melontarkan huraian hukum tersebut.

    “Apabila seseorang mengatakan bahawa bersalam di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram (ajnabi) hukumnya adalah haram, maka kita perlu bertanya kepadanya apakah dalil yang dia (atau mereka) miliki untuk mengatakan ianya haram. Untuk mengatakan sesuatu benda atau perbuatan itu haram, kita memerlukan dalil yang qat’ie (putus), soreh dan sahih. Tidak sepatutnya kita dengan mudah mengatakan sesuatu itu haram tanpa sokongan dalil yang kukuh.”

    Kenyataan di atas sangat kontra dengan hadis Nabi sebagai sumber hukum kedua. Dan ya ustaz, kita tidak dengan mudah mengatakan sesuatu itu haram tanpa sokongan dalil yang kukuh.

    “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan”
    (Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)

    “Sesunggguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan”
    (Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)

    Sesungguhnya ustaz, dalilnya telah jelas,soreh dan sahih. Baiklah cuba ustaz cari pula dalil yang mengatakan bersalam lelaki + perempuan itu halal, kerana dalam hal ini kita lebih mengutamakan akhlak dan adab. Apakah hak seorang lelaki untuk menyentuh seorang perempuan dengan alasan bersalam. Aurat wanita menurut qaul muktamad Imam Syafie ialah seluruh anggota wanita itu aurat. Justeru, kalaulah semua aurat, bagaimanakah pula dihalalkan menyentuh tangannya, bersalam.

    Dan lagi, kalau pandang pun disuruh jaga, inikan pula bersentuhan tangan lagilah kena jaga.

    Nabi SAW telah menunjukkan jalan dan contoh yang tegas apabila melibatkan soal-soal bersalam lelaki + perempuan.

    Hadith ‘Aisyah r.a. dengan maksudnya:-
    Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
    (Riwayat Muslim)

    Mohon ustaz huraikan hukum tersebut dengan semangat roh dan akhlak Islamiah bukannya semata-mata bentuk hukum hakam yang kaku.

    13/05/2009 at 12:13 pm

  6. Assalamualaikum wbt..

    Dalam masalah ini saya setuju dengan pandangan al-Qardhawi dan apa yg saya lihat tiada masalah dalam fatwanya jika dibaca dengan teliti tanpa emosi.

    Blh saya simpulkan secara ringkas ada 3 bentuk dalil dalam masalah ini iaitu:

    1) Dalil2 yg menunjukkan diharamkan menyentuh dgn syahwat ( iaitu ungkapan menyentuh)

    2) Dalil2 yg mnnjukkan bahawa Nabi SAW mghindari berjabat tgn ketika melakukan baiah dgn kaum wanita.

    3) Dalil2 yg mnnjukkan diharuskan menyentuh ktka ada hajat dan aman drpd fitnah iaitu hadis ttg Ummu Sulaim, Ummu Haram binti Milhan dll.

    Kesimpulannya, berjabat tgn dgn wanita dibolehkan dgn syarat2 yg telah diletakkan oleh al-Qardhawi. Majoriti ulamak berpendapat muka dan kedua telapak tgn bukan aurat. Maka apakah dalil untuk mengharamkan berjabat tangan yang tidak disertai syahwat? Maka berjabat tgn dgn kaum wanita pada kondisi umum adalah tdk disenangi oleh Rasulullah SAW. Tindakan tersebut dilihat sbg menutup perkara2 yg blh menimbulkan kerosakan ( sadd al-dhara’i) Jadi ia tindakan terbaik bukan mnununjukkan haram secara mutlak kerana dalil2 yg ada pun menunjukkan kpd kekhususan. Sebaliknya jika aman drp fitnah dll maka dibolehkan.

    Nak penjelasan lebih terperinci blh lihat fatwanya sendiri. Terpulang sapa2 nk terima atau tidak..

    16/05/2009 at 10:38 pm

    • Cuba tanya zaman apa kita hidup sekarang. Bila pula zaman kita aman dari fitnah. Sebab itu kalau dia ulama, bila mengeluarkan fatwa atau menerangkan fatwa lihatlah zaman mana dia hidup. Fatwa mana yang sesuai. Fatwa mana yang terkandung di dalamnya keselamatan untuk ummah. Bukan main hentam saja. Asal ada pendapat yang lain yang belum tentu sahihnya dikemukakan. Jadi isu. Jadi bising sesiapa. Padahal peranan orang yang tahu selain memberitahu ialah mendidik ummah biar selamat bukan saja di akhirat tetapi di dunia.

      Di zaman Nabi pun, Nabi telah menunjukkan contoh yang jelas dan terang. Saya sebagai suami tidak redha tangan isteri saya bersentuhan dengan lelaki meski keluarga sendiri. Hah apa hal pula dia mahu berjabat tangan. Memadai dengan apa yang Rasul tunjukkan, bukankah Baginda suri teladan?

      Macam solat Taraweh, selepas bersolat jamaah beberapa ketika di masjid, hari berikutnya Nabi pun tidak berjamaah lagi agar umatnya tahu bahwa solat Taraweh itu tidak diwajibkan berjamaah. Tidakkah cukup Nabi sekadar memberitahu, tetapi Nabi beritahu dengan cara menunjukkan.

      Pada saya, tidak adalah bukti dan hujah yang terkuat melainkan contoh yang telah diteladankan Nabi. Padahal hati bersih kita sendiri berdetik mengatakan bersalaman dengan lelaki + perempuajn itu tidak patut.

      Macam juga hukumnya berseluar pendek. Ada ulama mengatakan boleh sebab ada hadis menggambarkan boleh. Tetapi di sana ada juga hadis yang mengatakan tidak. Justeru, sebagai ulama mau yang mana yang harus dikhabarkan kepada orang awam. Bahkan ulama yang menghukumkan boleh berseluar pendeka atau menampakkan paha sendiri tidak pernah berbuat demikian. Justeru, berdasarkan akhlak Islamiah dan adab-adab manusia dan etika bermasyarakat, mahulah yang terbaiknya tidak molek berseluar pendek atau menampakkan paha.

      Justeru, ulama atau orang yang tahu bukan hanya beritahu apa dan apa tetapi wajib menuntun orang awam ke arah yang benar, akhlak yang benar dan jalan yang lurus.

      18/05/2009 at 9:25 am

  7. ulat

    Salam,

    saya rasa tajuknya yg perlu ditukar. walaupun pembaca sepatutnya mengutamakan isi, tetapi bagi mereka yg suka mencari yg mudah akan mengambil kesimpulan mudah dgn terus mengamalkan seperti yg ditunjukkan pada tajuknya, bukan isinya.

    sebenarnya ada byk keringanan yg ALLAH tetapkan utk kes2 tertentu tetapi tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya. sebagai contoh: jika seorang raja/ sultan menghulurkan tangan dgn seorang muslimah, dibolehkan ia berjabat tangan dgnnya. tambah2 lagi, sesi bersalaman itu dibuat beramai-ramai di mana sukar utk kedua-duanya mempunyai sebarang ‘perasaan’.

    seperkara lagi, kita tidakkan tahu adakah salah seorang atau kedua-dua org muslimin atau muslimat yg berjabat tangan akan mempunyai nafs syahwat atau tidak. jalan yg terbaik adalah mengelakkannya.

    paling penting, lebih baik kita menurut sahaja apa yg Rasulullah telah lakukan – iaitu tidak bersentuhan atau berjabat tangan dgn yg bukan muhrim.

    17/05/2009 at 10:14 am

  8. Mr. A

    sy berstuju bnr dgn ulat itu..
    Allah S.w.t byk bg keringnn dlm soal beragama..
    mcm mkn ulr babi dll tu tp pd waktu darurt shja..
    sm mcm bersalamn..
    para ulamak kite ‘ckp’ haram nk bg kite jaga adab n kesopn kite shj.. xsntuh pn dh terasa ‘tgugt’ apath lg bla dh sntuh..(perasaan sy la – bla tgk ppn y ‘best2′).bla dh ‘terasa’ tu mula la nk pgg2kn.. so adalah lbh baik kite turuti sahaja apa yg Rasulullah telah lakukan – iaitu tidak bersentuhan atau berjabat tangan dgn yg bukan muhrim. lg baik n lg afdal.. maaf la.. sy nih kurg agama.. ape y slh sy mitk maaf…

    18/05/2009 at 1:55 am

  9. Abu Najwa

    Assalamualaikum.

    Nampaknya tajuk masih belum di ubah.

    Walaupun ada keterangan, tetapi tajuk tersebut dapat menjadikan manusia mengambil kesempatan atas hukum dan pastinya penulis akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.

    Sedangkan dalam keadaan diharamkan, masalah dating, sosial, bercumbu berleluasa.

    Bukankah lebih baik ditukarkan tajuk cthnya ” Hukum berjabat tangan bukan muhrim” atau sebagainya.

    Kemungkinan lepas ini disebabkan tidak berhati-hati dan tidak memikirkan akibat pada masyarakat awam, maka akan keluar tajuk
    ” Tak haram menjadi pelacur”

    Semoga Allah memberi petunjuk dan melindungi kita dari perkara yang menyesatkan.

    27/05/2009 at 8:45 pm

    • ustjai

      Abu Najwa, membandingkan tajuk TAK HARAM SALAM PEREMPUAN dgn tajuk TAK HARAM JADI PELACUR, adalah tidak adil kerana hukum berjabat tangan or bersalam dgn perempuan adalah perkara khilaf muktabar di kalangan ulama’ sedangkan hukum haram jadi pelacur adalah ijma’ di kalangan ulama, tiada khilaf tentangnya.

      28/05/2009 at 7:17 am

  10. dato K t.gp

    dalam perkara yang boleh berbeza pendapat, janganlah kita paksa orang ikut pendapat kita shj, berlapang dadalah dgn org yg tidak sependapat dgn kita…

    28/05/2009 at 10:44 pm

    • ustjai

      Saya setuju dgn dato K

      29/05/2009 at 11:59 pm

  11. MANTIBAI

    Salam Ustaz
    Saya bersetuju bahawa tajuk yang dinyatakan adalah tidak adil dan mengelirukan.

    Ianya dibaca oleh semua dari yang kecil hingga yang besar. Tajuk menunjukkan intipati. Tidak semua mampu membacanya.

    Salam

    29/05/2009 at 11:49 pm

    • ustjai

      Saya setuju tajuk menunjukkan intipati dan memang itu tujuan sebenar saya, bahawa berjabat tangan antara lelaki & perempuan adalah tidak haram. Saya juga berlapang dada dgn sesiapa yg tidak setuju dgn fatwa Qardawi tersebut. Cuma saya tak setuju dgn kata-kata “Tidak semua mampu membacanya”

      30/05/2009 at 12:04 am

  12. Azlim Khan

    Orang yang tidak bijak ilmu quran dan hadith mendengar, melihat, dan menurut pendapat yang muqtabar sebagai panduan hidup.

    Orang yang bijak dan cerdik ilmu quran dan hadith memutarbelitkan al quran dan hadith untuk kepentingan diri sendiri. Bukan ulamaq tapi ular dalam semak.

    31/05/2009 at 8:43 am

  13. zack

    Salam je lah sesama jantina..abis cerita.

    01/06/2009 at 11:44 am

  14. aidina

    kenapalah tajuk macam tu… ubahlah cepat. kenapa perlu salam berlainan jantina… ikutlah nabi Muhammad yang tidak pernah bersalam dengan perempuan.

    03/06/2009 at 2:29 pm

  15. dato K t.gp

    Azlim Khan
    31/05/2009 at 8:43 am
    Orang yang tidak bijak ilmu quran dan hadith mendengar, melihat, dan menurut pendapat yang muqtabar sebagai panduan hidup.

    Orang yang bijak dan cerdik ilmu quran dan hadith memutarbelitkan al quran dan hadith untuk kepentingan diri sendiri. Bukan ulamaq tapi ular dalam semak.

    ….APALAH KEPENTINGAN YG USTADJAI NI HENDAK DAPATKAN SEHINGGA DITUDUH SEDEMIKIAN…..DIA HANYA BENTANGKAN FATWA AL-QARDAHAWI DI DLM BLOG BELIAU, SBG TAMBAHAN ILMU…. & KALAU ADA SESIAPA YG SAMPAI BERANI KATA AL QARDHAWI NI PUN SPT ULAQ DLM SEMAK, KERANA BUAT FATWA SPT INI BERPANDUKAN DALIL HADITH2 YG ADA….TAK TAU LA APA YG DEN BOLEH CAKAP LAGI…imam mazhab 4 pun banyak perbezaan antara mereka tapi tak penah lah kita dengar sebarang tuduhan spt itu keluar drp mulut masing-masing, kerana mereka semua tahu masing2 keluarkan fawa atas dasar dalil, hujah & ilmu & bukannya ikut emosi…..KALAU KAT ADA PUTAR BELIT, NYATAKAN DGN SPECIFIC DALIL MANAKAH YG DIPUTARBELIT KAN

    04/06/2009 at 1:55 am

    • Azlim Khan

      Mungkin la kut Saudara Jai dan Qardawi lebih bijak daripada imam-imam yang terdahulu seperti Hanafi, Maliki, Hambali dan Syafie.

      Lagipun, ayat saya tu umum sahaja. Siapa yang makan cili maka dialah yang terasa pedasnya. So fikir-fikirkanlah.

      04/06/2009 at 8:25 pm

      • ustjai

        Azlim, perkataan “Mungkin la kut Saudara Jai dan Qardawi lebih bijak daripada imam-imam yang terdahulu seperti Hanafi, Maliki, Hambali dan Syafie” tak sepatutnya digunakan. Marilah kita kasih mengasihi hormat menghormati di antara saudara seagama

        06/06/2009 at 1:41 am

  16. Assalamualaikum

    Muhasabah akan meningkatkatkan ketakwaan kita kepada allah. Allah itu maha mengatahui

    Walauapapun yang akan kita lakukan, sebaiknya kita mampu menilai akan kesan/impak yang yang akan terjadi.

    Jika ianya boleh memberi lebih mudharat, sebaiknya kita tinggalkan. Janganlah kita menjadi punca kearah kemaksiatan. Jika ada kebaikan sekiranya tajuk ditukar kenapa tidak dilakukan….
    contohnya ” hukum bersalam dengan wanita ”

    Maaf sekiranya terkasar dalam berbahasa.

    Rahmat

    04/06/2009 at 3:28 pm

  17. dato K t.gp

    Azlim Khan …….(menulis)
    04/06/2009 at 8:25 pm
    Mungkin la kut Saudara Jai dan Qardawi lebih bijak daripada imam-imam yang terdahulu seperti Hanafi, Maliki, Hambali dan Syafie.

    ..kalau nak berhujah atas dasar tu maka,…imam syafie pun tak bolehlah keluar pendapat berbeza dgn tok guru dia Imam Malik (kerana takkan Imam syafie lebih pandai drp tok guru dia) sampai dia boleh keluar hukum feqh yg berbeza drp tok guru dia………lepas tu kita kena buat satu kaedah untuk tentukan sapa yang “lebih bijak” dari ulamak terdahulu untuk bolehkan dia keluarkan fatwa berbeza dgn fatwa-fatwa imam terdahulu……???

    07/06/2009 at 12:33 pm

  18. Salam ustaz dan semua yang memberikan komentar … ni dato K yang anta beremosi sangat ni apahal (lebih emosi dari yang ditanya). Jangan jadi macam apa yang Hamka sebut, lebih Belanda dari Belanda.

    Memanglah lumrahnya begitu … ulama dulu lagi terer dari ulama sekarang … sahabat lagi terer dari ulama dulu … Nabi lagi terer dari sahabat …

    Imam Syafie sendiri ketika bersolat subuh dekat kubur Imam Malik tidak berqunut kerana menghormati pandangan Imam Malik dalam soal itu. Moralnya ialah tengoklah kiri kanan ketika kita yang dinamakan ustaz ini hendak melontarkan pandangan. Jangan main campak saja ikut sedap kita, ikut sedap bahasa. Imam Syafie pun tak baca qunut sebab hormat Imam Malik …

    Dalam hal bersalam ni kita tanya ustaz Jai .. apa pula hukum bersentuh kulit lelaki perempuan.

    Sesungguhnya, manusia itu boleh tersilap biar siapa pun dia hatta ulama sesohor Qardawi. Yang maksum hanyalah Nabi.

    Hendaklah saudara memahami bahawa sesungguhnya perkataan dari seseorang itu boleh diambil dan boleh ditolak kecuali perkataan Rasulullah s.a.w yang maksum [usul 20].

    Kita tanya ustaz Jai lagi … apa huraian hadis Nabi yang tegas tidak bersalaman dengan perempuan. Patut ustaz huraikan hadis ini dan utamakan hadis ini dahulu berbanding dengan fatwa Qardawi.

    08/06/2009 at 10:45 am

    • ustjai

      Abuyon, alasan Qaradawi ialah sebagaimana hadith tak makan dhab dan hadith2 lain yg menunjukkan baginda tidak lakukan sesuatu. Bagi Qaradawi semata2 Nabi tidak melakukan sesuatu bukan menunjukkan ianya haram. Kalau tak silap dalam Kayfa Nata’amal Ma’as Sunnah pun ada. Cuba check.

      10/06/2009 at 12:33 am

      • Ketiga, sebaik-baiknya, bagi orang yang komited dengan agamanya, berusaha untuk mengelak daripada bersalam dengan orang yang berbeza jantinanya (yang bukan mahram) sebagai mencontohi amalan Nabi SAW yang tidak pernah bersalam dengan perempuan bukan mahram. Sepertimana yang disebut dalam hadith-hadith berikut:-

        “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan”
        (Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)

        “Sesunggguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan”
        (Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)

        Hadith ‘Aisyah r.a. dengan maksudnya:-
        Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
        (Riwayat Muslim)

        Adakah sama hadis ini dengan hadis tak makan dhab.

        10/06/2009 at 9:19 am

      • ustjai

        Saya telah nyatakan pandangan Qardawi ttg isu ini.

        10/06/2009 at 12:27 pm

  19. pemikir islam

    salam…

    fatwa bukan seperti baju boleh,suka atau cenderung nak pakai bilamana suka & juga dimana2..ada term & syarat2nya..jangan anggap semua fatwa boleh ditatbiqkan di semua tempat di dunia, ada yang hanya boleh ditatbiqkn di eropah tapi tidak dimalaysia. perlu fahami betul2 bilamana fatwa itu perlu, atau menjadi darurat. Bukan semua fatwa syeikh al-qardawi sesuai diamalkn di malaysia. Belajar dulu ilmu usul fiqh bagi faham mcmn nak tatbiq & sesuaikn dengan zaman & tempat. belajar skop maqasid & maslahah ummah.

    P/s: Ulama’ mazhab Hanafi kontempori pn xsetuju wanita kahwin tanpa wali, walaupun fatwa dalam mazhab meraka izinkan. Itu lah ulamak yg memahami kemaslahatan umat.

    boleh baca ni..:

    http://www.eramuslim.com/berita/dunia/yusuf-al-qardhawi-banyak-fatwa-yang-saya-sembunyikan.htm

    Doha, Ulama Islam terkemuka Syaikh Dr. Yusuf al-Qardhawi menyatakan jika dirinya menyembunyikan beberapa fatwa seputar isu-isu kontemporer (qadhaya mu’ashirah). Hal ini untuk menghindari kesalahafahaman dan penyalahgunaan serta timbulnya waswas dikalangan awam.

    Al-Qardhawi menjelaskan hal tersebut saat memberikan materi pada Seminar Peringatan Wafatnya Ulama Qatar terkemuka Syaikh Abdullah ibn Zayid Ali Mahmud yang digelar oleh Kementrian Wakaf Qatar pada Kamis (23/4) kemarin.

    “Banyak ulama yang sengaja menyimpan dan menyembunyikan ijtihad dan fatwa mereka yang tidak sejalur dengan pendapat atau ijtihad umum. Hal ini mereka lakukan untuk kemaslahatan umat yang awam,” ungkap al-Qardhawi.

    Ketua Persatuan Internasional Ulama Muslim (al-Ittihad al-Alami li Ulama al-Muslimin) itu mengaku, dirinya juga melakukan hal demikian.

    Salah satu fatwa yang disembunyikannya adalah hukum bolehnya bersalaman seorang lelaki dengan perempuan asing dalam keadaan darurat.

    “Tapi hal tersebut di dasarkan pada dua syarat, yaitu dalam keadaan darurat dan aman dari fitnah,” paparnya.

    Terkait salah satu fatwanya itu, al-Qardhawi mengisahkan saat ia menziarahi kampung halamannya di desa Shaft Turab, Provinsi Mahallah al-Kubra, di delta Mesir.

    “Saat saya datang, banyak dari perempuan desa, utamanya para kerabat saya, semisal anak paman, bibi, dan tetangga yang mengulurkan tangannya untuk bersalaman.”

    Fatwa tersebut pernah diungkapkan oleh al-Qardhawi dalam beberapa kesempatan majlis, tetapi tidak dipublikasikan karena menimbang kemaslahatan umum.

    Terkait masalah fatwa dan ijtihad, al-Qardhawi menyemangati pada ulama untuk dapat berijtihad dengan baik, yang dapat memberikan penerangan kepada publik awam. Justru, al-Qardhawi mengecam pihak ulama yang kerap ber’tasyaddud’ (keras) dan ‘ta’sir’ (menyusahkan) dalam fatwa mereka.

    “Herannya, banyak dari kalangan orang-orang yang taat beragama yang justru lebih suka dengan ulama yang keras (mutasyaddid), dan tidak suka dengan ulama yang mujtahid,” terang al-Qadhawi. (mht/L2)

    09/06/2009 at 6:01 am

    • ustjai

      Sememangnya Qaradawi banyak mengambil sikap mendiamkan diri apabila sesuatu kontroversi melanda beliau. Cthnya, isu ini (tak haram salam perempuan), isu muzik, isu khutbah beliau ttg pilihanraya Israel dll. Saya percaya ramai juga alim ulama kita begitu. Bila mereka keluarkan pandangan sesuatu perkara, kemudian jadi kontroversi, mereka jawab sekali dua, jika masih kontroversi, diam je lah. Banyak sebab, antaranya, tak mahu perbalahan berpanjangan.

      10/06/2009 at 12:39 am

      • Salam ustaz. Cuba ustaz baca betul-betul dan fahamkan tulisan pemikir Islam yang atas-atas.

        Sebab itulah tajuk ini jadi kontroversi. Tak haram salam perempuan. Padahal yang dimaksudkan oleh Qardawi ialah jika keadaan darurat.

        Kalau begitu tak adalah jadi hal sangat, sebab kita pun boleh makan babi kalau darurat.

        Patutnya tulis, haram salam perempuan. Kalau darurat, dibolehkan. Kalau darurat, lain cerita.

        Dah nama pun darurat. Kita diberi rukhsah, kelonggaran.

        10/06/2009 at 9:28 am

      • ustjai

        Memadai dgn apa yang telah saya tulis

        10/06/2009 at 12:26 pm

  20. donnie yen

    Kpd Abuyon: Sebab tu laa kena baca n pahamkan betul2 dgn apa yg ustaz jai cuba sampaikan andaikata tajuk entry beliau ni mengundang kontroversi…drpd pola penulisan saudara ni, sy dpt paham yg saudara ni bukannya betul2 ikhlas berniat utk menegur ustaz jai secara baik andai ada kekhilafan dlm pandangan ustaz jai…saudara lebih suka menggunakan nada2 yg memprovoke dlm mengutarakan pandangan saudara…seolah-olah blog ustaz nih menjadi medan pertempuran antara saudara dgn ustaz jai…nk tjuk hebat dan mencari siapa yg lebih hebat ilmu agamanya…tajuk yg kontroversi mmg penting dlm sesetengah perkara utk menarik minat org membaca dan terus membaca pola pemikiran kita…bg sy, x salah gunakan tajuk yg kontroversi asalkan ada justifikasi yg betul2 kuat dlm menyokong pandangan kita…mcm blog saudara Abuyon ni, terus-terang cakap laa, penuh dgn copy paste tanpa ‘x-factor’ yg menarik minat org utk terus membaca blog saudara…at 1st sight sy baca blog saudara, kata hati sy bercakap, “Ehh…bosannya blog org ni…”

    Saya suka mengulas komen2 lain yg menyebutkan bersalam antara bukan muhrim bertentangan dr akhlak Islamiyyah…mmg tepat sekali statement itu…tp maki2 dan kutuk2 pemimpin parti lawan dlm ceramah2 bukankah bertentangan dgn akhlak Islamiyyah juga??

    Wallahualam

    10/06/2009 at 12:59 pm

    • Salam saudara Donnie Yen . Ni apahal pula marah-marah tak tentu pasal ni. Kalau ya pun marah, berilah salam dulu sebab nama saudara pun mengelirukan.

      Saudara Donnie, siapa pula nak tunjuk hebat di sini. Saya hanya menegur dan memberi komen. Terpulang kepada ustaz samada menerima atau menolak. Ada reply, kita larat kita komen lagi, kita berhujah lagi, tak ada masalah. Inilah dunia blog. Kita kena berlapang dada. Tak suka, delete saja komen saya, tetapi saya rasa ustaz bukanlah orang begitu.

      Adapun blog saya, apahal pula saudara bangkitkan di sini. Nak baca, silakan. Tak nak baca, siapa pula yang melarang. Cuma yang saudara tulis, yang penuh copy & paste itu kenyataan fitnah, mohon saudara nyatakan yang mana kalau betul ikhlas. Ingatlah saudara, lain padang, lain belalang. Lain orang, lain bicara, lainlah penulisan.

      Dan kalau betul ikhlas, cubalah jawab komen saya pada ustaz jai, yang mana-mana.

      Siapa pula yang maki-maki dan kutuk-kutuk dalam ceramah ni. Ni isu mana pula ni.

      Untuk info saudara Donnie, ustaz jai tu senior saya masa SMSD. Saya kenal beliau.

      10/06/2009 at 1:52 pm

      • Hey wake up Donnie. Kalau ustaz boleh buat kontroversi, jangan pula expect pembacanya tak boleh provoke.

        10/06/2009 at 2:24 pm

      • donnie yen

        Kpd encik Abuyon: Yg saudara nk melenting ni pulak sbb apa??saya mengambil kembali ayat saudara sbgai pulang buah keras kpd saudara: Jika saudara boleh menghentam ustaz jai, saudara pun kena laa berlapang dada apabila dihentam oleh org yg x ‘sebulu’ dgn saudara…nah..senang bukan?bagaimana rasanya jika diri kita pula dihentam dan dipertikai?enak?

        Saya rasa tak perlu la sy elaborate dgn pjg lebar penceramah2 dr parti politik mana yg suka mengutuk dan menjatuhkan martabat org lain dlm ceramah2…sy kira saudara lebih arif menilai…itu saudara fikirkan sendiri…

        Sy juga kenal dgn ustaz jai…sy kerap menghadiri kuliah beliau di Penang…dan sy amat memuji personaliti beliau yg sgt berlapang dada dlm menerima kritikan dan sy nmpak beliau menjawab kritikan2 di blog beliau ini dgn begitu ‘cool’ sekali…mungkin saudara ada menyimpan dendam lama kpd ustaz jai agaknya…mungkin beliau pernah me’ragging’ saudara di asrama dulu agaknya…hahaha…tapi bg saya secara peribadi, nada komen anda encik Abuyon mmg x menggambarkan anda respect ustaz jai sbgai senior anda…jikalau ustaz jai itu senior sy di sekolah dahulu, sy pasti akan menggunakan nada yg lebih lembut dan ayat yg tidak akan menyinggung perasaan sebagai menghormati seorang senior ketika zaman sekolah dahulu…

        10/06/2009 at 7:46 pm

  21. wan

    Salam..
    Sanngat menarik..
    Ustaz sy nak tanya…
    kalau betullah x haram utk salam antara laki dgn perempuan,
    naper nabi Muhammad s.a.w tak berjabat tangan dgn wanita ketika berbaiah dgn wanita.
    Bg sy itu urusan penting kalau ianya halal pasti Nabi s.a.w buat.
    Marilah kita mengambil jalan taqwa.
    Sebaik2 jalan adalah jalan taqwa.
    Wassalam…

    10/06/2009 at 4:23 pm

  22. A_riz_n

    hmm
    ……………………
    saya tk cukup ilmu…..

    “berdiam lebih baik?”

    “berdiam org yang bijak”

    hmmmm

    ……………..

    diam je la…………

    10/06/2009 at 5:04 pm

  23. Salam Donnie. Hey Donnie wake up (ini bukan marah la saudara Donnie), baca betul-betul. Alahai Donnie, ini macam kita bergurau dengan kawan-kawan. Saya tambah lagi ayat dia bagi saudara Donnie dapat tangkap dan faham

    Hey come on Donnie, wake up. Come on Donnie, wake up.

    Tak ada nak marah-marah pun. Ayat tu kira saya seru saudara Donnie saja. Dan tak ada pula rasa dihentam, biasa saja. Seronok lagi ada sebab ada orang nak respon (biar la negatif dan penuh emosi pun) dengan kita. Dan rasa lucu pun ada melihat telatah dan komen saudara Donnie, yang sampaikan melalut menulis hal pemimpin,

    “Saya suka mengulas komen2 lain yg menyebutkan bersalam antara bukan muhrim bertentangan dr akhlak Islamiyyah…mmg tepat sekali statement itu…tp maki2 dan kutuk2 pemimpin parti lawan dlm ceramah2 bukankah bertentangan dgn akhlak Islamiyyah juga??”

    Komen ini bukan di sini, tetapi saya rasa untuk entry ustaz Jai yang satu lagi, meneladani … lihatlah saudara Donnie, betapa saudara penuh api. Sampai isu di sana terbawa-bawa di sini. Bagaimanapun, saya tak pernah pun sentuh bab-bab maki-maki dan kutuk-kutuk etc. Jadi, jangan buat fitnah. OK, baca lagi komen saya terhadap saudara di sana, entry satu lagi. Itu macam saudara nak personal innuendo dengan saya, orait.

    O ya bagi saya komen yang ini pula ya.

    “bg saya secara peribadi, nada komen anda encik Abuyon mmg x menggambarkan anda respect ustaz jai sbgai senior anda…jikalau ustaz jai itu senior sy di sekolah dahulu, sy pasti akan menggunakan nada yg lebih lembut dan ayat yg tidak akan menyinggung perasaan sebagai menghormati seorang senior ketika zaman sekolah dahulu…”

    Hey come on man. Saya hanya menyatakan ustaz Jai senior saya tak lebih dari itu. Hormat tak hormat saya tak sentuh pun, baca biar ikhlas. Lagi satu saya dah sebut, kalau boleh buat kontroversi, saya pun boleh provoke. Ada masalah ke. Tapi nak la juga saya bertanya kepada saudara Donnie, ayat saya yang mana yang menyinggung ustaz. Kalau tersinggung, ustaz boleh balas semula komen saya, tak perlu pembantu. Ini betul macam Hamka kata, lebih Belanda dari Belanda (maaf kalau tersinggung) atau lebih kuah dari sudu).

    Dan maaf tulis ya. Tak ada pula saya baca komen ustaz tu cool macam yang saudara Donnie puji sebab ustaz tak pernah jawab pun hujah yang saya kemukakan. Sila baca semula, bukan dengan mata tapi dengan hati..

    “Sy juga kenal dgn ustaz jai…sy kerap menghadiri kuliah beliau di Penang…dan sy amat memuji personaliti beliau yg sgt berlapang dada dlm menerima kritikan dan sy nmpak beliau menjawab kritikan2 di blog beliau ini dgn begitu ‘cool’ sekali…”

    Jadi, bodohlah saya kalau saya jadikan blog ustaz Jai ini sebagai medan perbalahan dengan saudara. Kalau betul lelaki, tolong jawab komen saya untuk ustaz.

    Orait saudara Donnie, moga-moga Allah merahmati, Insya-Allah.

    11/06/2009 at 6:09 am

    • ustjai

      Abuyon, boleh klik di bawah utk membantu memahami alasan Qardawi.
      Good to read.

      http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503546332

      11/06/2009 at 4:54 pm

      • Maaf ya, ya ustaz. Saya bukan pembaca dan penutur Inggeris yang fasih. Membaca teks Inggerisnya boleh menjadikan kefahaman saya salah. Boleh juga, tetapi kena ada kamus dan mengambil masa. Justeru, mohonlah sesiapa yang terer dalam BI atau ada sumber Melayu yang sudi membantu, sebab itu saja yang ustaz mampu tunjukkan saya, linknya.

        Tak perlu jawablah ya komen dan respon saya.

        Terima kasih ustaz.

        11/06/2009 at 5:26 pm

  24. makhluk

    Assalamualaikum…
    terlebih dahulu saye nak mintak maaf…saye pun belum bnyak ilmu…cume saye nak mmberi pandangan,berkongsi,dan berbincang…
    jadi kalu ade salah silap dr saye harap saudare tegur dan maafkan…hehehhe

    tentang pkr yg di bincangkan..
    TAK HARAM SALAM PEREMPUAN

    ia mnjd tanda tye kat dalam benak fikiran saye….harap pihak utzjai boleh jelaskan dgn LEBIH TERPERINCI..
    saye nak tahu sbb ape utzjai kate mcm tu…
    klu omputih tu saye x bape phm la…hehehhe

    Syeikh Yusuf Al-Qardawi mengatakan:
    “Tapi hal tersebut di dasarkan pada dua syarat, yaitu dalam keadaan darurat dan aman dari fitnah,”

    saye nak tye utzjai…apekah maksud keadaan DARURAT DAN AMAN DARI FITNAH yg dikatakan Syeikh Yusuf Al-Qardawi sebenarnye??

    ini adalah ape yg utzjai tulis:
    (Ramai di kalangan kita yang tentunya serba salah apabila seorang yang berbeza jantina dengan kita menghulurkan tangan untuk bersalam, apatah lagi apabila kita berada dalam majlis besar atau “flash” kamera berkelipan sedang mengambil gambar kita. Kita serba salah kerana takutkan dosa dan juga khuatir terhadap fitnah atau tohmah yang bakal melanda.)

    ulasan saye ttg ape yg utzjai tulis:
    DARURAT:
    mmng keadaan tersebut DARURAT…tetapi kita dapat bendung pkr tersebut dr terjadi,contohnya:
    ambik hadiah la,x salah rasenye klu yg amik hadiah tu gune sarung tgn ke pe ke…hehehe…
    klu malu…lebih baik malu dari berdose kan???
    xkan gune sarung tgn pon malu…hehehhe
    lagi satu….klu org hulurkan tgn tunduk je la mcm Presiden Iran…
    macam jepon….x jd masaalah pon kan??hehehhe

    AMAN DARI FITNAH:
    klu dari fikiran sye,gambar pon leh jadi fitnah tanpa ade org tgok scr langsung pon kan???

    Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah ibn abbas dan lain-lainya berpendapat.Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram(As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir)

    mintak maaf klu terkasar bahase…hehehe
    sy hanye nak bg pandangan,berkongsi dan berbincang…

    insyaALLAH semoge kite akan menemukan ape yg di kehendaki…amin
    Assalamualaikum…

    14/07/2009 at 1:58 pm

  25. assalamualaikum…
    terlebih dahulu saye nak mintak maaf…saye pun belum bnyak ilmu…cume saye nak berkongsi,dan berbincang…
    jadi kalu ade salah silap dr saye harap saudare tegur dan maafkan…hehehhe

    tentang pkr yg di bincangkan..
    TAK HARAM SALAM PEREMPUAN

    ia mnjd tanda tye kat dalam benak fikiran saye….harap pihak utzjai boleh jelaskan dgn LEBIH TERPERINCI..
    saye nak tahu sbb ape utzjai kate mcm tu…

    Syeikh Yusuf Al-Qardawi mengatakan:
    “Tapi hal tersebut di dasarkan pada dua syarat, yaitu dalam keadaan darurat dan aman dari fitnah,”

    saye nak tye utzjai…apekah maksud keadaan DARURAT DAN AMAN DARI FITNAH yg dikatakan Syeikh Yusuf Al-Qardawi sebenarnye??

    ini adalah ape yg utzjai tulis:
    (Ramai di kalangan kita yang tentunya serba salah apabila seorang yang berbeza jantina dengan kita menghulurkan tangan untuk bersalam, apatah lagi apabila kita berada dalam majlis besar atau “flash” kamera berkelipan sedang mengambil gambar kita. Kita serba salah kerana takutkan dosa dan juga khuatir terhadap fitnah atau tohmah yang bakal melanda.)

    ulasan saye ttg ape yg utzjai tulis:
    DARURAT:
    mmng keadaan tersebut DARURAT…tetapi kita dapat bendung pkr tersebut dr terjadi,contohnya:
    ambik hadiah la,x salah rasenye klu yg amik hadiah tu gune sarung tgn ke pe ke…hehehe…
    klu malu…lebih baik malu dari berdose kan???
    xkan gune sarung tgn pon malu…hehehhe
    satu lagi….klu org hulurkan tgn tunduk je la mcm Presiden Iran…
    macam jepon….x jd masaalah pon kan??hehehhe

    AMAN DARI FITNAH:
    klu dari fikiran sye,gambar pon leh jadi fitnah tanpa ade org tgok scr langsung pon kan???

    Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah ibn abbas dan lain-lainya berpendapat.Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram(As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir)

    mintak maaf klu ade yg salah..harap kite leh berkongsi dan berbincang…hehehhe
    Assalamualaikum..

    15/07/2009 at 12:18 am

  26. abdullah

    Bismillahirrahmanirrahim,
    Demi Allah yang diriku berada di dalam kekuasaanNya,
    Segala pujaan-pujaan dan pujian-pujian hanyalah bagi Allah yang Maha Agung, selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
    Salam diberkati Allah kepada pembaca-pembaca yang dirahmati Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
    Berdasarkan hadis-hadis, rasulullah s.a.w. tidak bersalaman dengan perempuan bukan muhrim.
    Sesungguhnya perlakuan bersalaman dengan bukan muhrim adalah HARAM kerana ia tidak dilakukan oleh rasulullah s.a.w. Segala pujaan dan pujian hanya kepada Allah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.
    Rasulullah s.a.w. adalah rahmat dari Allah ar-Rahim bagi sekalian alam.
    Perlakuan dan tutur cara rasulullah s.a.w. adalah sinaran nur Allah, hadrat illahi Ar-Rahman.
    Sesungguhnya ia mengandungi maksud-maksud kepada sesiapa yang mahu berfikir.
    Bersalaman adalah salah satu perbuatan yang membawa kepada kemesraan dan bila ia diperlakukan oleh yang bukan muhrim, wajarkah ia dihukumkan lagi bila ianya dari Allah yang Maha Tinggi melalui rasulullah s.a.w.?
    Demi Allah yang diriku berada di dalam kekuasaanNya, sebagai peringatan kepada diriku bahawa hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang tidak kami ketahui.
    Tiadalah layak yang lain menjadi alasan kerana hanya Allah sahajalah menjadi alasan-alasan.
    Diingatkan diriku yang hina ini dan saudara-saudara ku yang diberkati Allah yang Maha Pemurah, sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan sekalian alam.
    Hasbunallah wani’ mal wakil,
    Insya Allah.

    15/07/2009 at 2:48 am

  27. GK

    Salam,

    Saya sokong tajuk yang dibentangkan. Tak perlu la nak diubah-ubah lagi. Disebabkan tajuk yang kontroversi ini, ramai yang tertarik untuk membaca ulasan dan kupasan dan komen dan macam-macam yang ada disini. Banyak argument yang dilontarkan oleh pembaca disebabkan tajuknya sahaja. Bukan ke itu lebih baik dari mencipta satu tajuk yang normal dan formal tetapi akhirnya tidak terkupas isinya. Mungkin sebab itu UstadJai sengaja suka letak tajuk-tajuk yang kontroversi untuk menarik minat segenap lapisan masyarakat. Baik yang tinggi ilmunya seperti abuyon sehingga yang rendah seperti saya ini. Secara tidak langsung memberi manafaat kepada semua. Mungkin la kan!
    Dari pendapat saya yang kurang bijak ni kata, kalaulah ada kiranya sesiapapun yang cuma mengambil tajuk semata-mata tanpa melayari isinya, tu ambik kesempatan namanya. Tak ikhlas langsung.
    Saya diajar dari sekolah rendah hingga ke universiti mengatakan islam itu lengkap dan fleksibel. Fleksibel dari segi mempraktikkan amalan Islam mengikut peredaran zaman. Yang saya faham mengenai perkara ini ialah tidak haram bersalam dgn pompuan yang tak muhrim dgn syarat2 tertentu yang telah diperdebatkan oleh para ulamak2 terkenal dan tidak terkenal juga pun.
    Dari kecil diterapkan bahawa bersentuhan dgn pompuan tu haram. Tapi di masa buat haji tersentuh tak pulak haram. Alasannya, tak sengaja. Jadi saya rasa ‘tidak sengaja’ disini boleh dikira situasi darurat la. Saudara abuyon tidak redha ke andai ada yang tersentuh isteri abuyon masa buat haji? Naya la penunai haji tu gamaknya.
    Ada pulak lagi isu yang diutarakan disini. Lapik la tangan sebab takda la berlaku bersentuhan kulit ke kulit. Pada saya tak jadi jugak sebab kalau bersentuhan w/pun berlapik tetapi dicampur dgn hawa nafsu kira haram jugak kan!? Ke idak??? Kalau tidak haram, seronok la kaki raba.
    Saya senang dgn cara ustadJai yang suka mengutarakan isu yang perlu diperdebatkan. Harus maklum bahawa banyak hukum2 Islam diperjelaskan dengan perdebatan. Maka itulah yang dinamakan fatwa. Maka itulah juga wujudnya 4 mazhab utama.
    Saya juga senang dgn wujudnya insan seperti abuyon kerana dapat memperincikan lagi setiap isu dgn komen2 pedas beliau. Mungkin jugak abuyon sengaja kot memprovoke pembaca2 lain dan mungkin juga abuyon inginkan satu fakta yang dapat diyakini.
    Akhirnya, maaf andai ada salah dan silap. Yang baik itu dari Allah dan yang khilaf itu adalah saya.
    Wassalam

    17/08/2009 at 3:21 am

  28. makhluk

    assalamualaikum….
    BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM….
    terlebih dahulu saye mintak maaf la kalau ade wat salah dan silap…
    maklumla saye pun manusie gak..
    yg x lari dari tipudaye…
    saye harap adenye penyelesaian nanti…
    insyaALLAH..
    amin..

    nih ape yg sedare GK kate:

    “Dari kecil diterapkan bahawa bersentuhan dgn pompuan tu haram. Tapi di masa buat haji tersentuh tak pulak haram. Alasannya, tak sengaja. Jadi saya rasa ‘tidak sengaja’ disini boleh dikira situasi darurat la. Saudara abuyon tidak redha ke andai ada yang tersentuh isteri abuyon masa buat haji? Naya la penunai haji tu gamaknya.”

    pendapat saye:

    “memang pon darurat.xkan la nak amik wudhu lagi kot??
    waktu buat haji nih bukan nya 10 org je yg wat haji….klu 10 org nampak la yg nak menyentuh tu mmng kaki ape tah…hehehe
    ramai tu…
    dalam kes haji boleh ke kaitkan dgn keadaan
    minum teh sambil sembang-semabang??”

    sedare GK:

    “Lapik la tangan sebab takda la berlaku bersentuhan kulit ke kulit. Pada saya tak jadi jugak sebab kalau bersentuhan w/pun berlapik tetapi dicampur dgn hawa nafsu kira haram jugak kan!? Ke idak??? Kalau tidak haram, seronok la kaki raba.”

    pendapat saye:

    “berlapik lebih baik dari tidak tol x??
    klu yg bernafsu tu,lebih baik x yah lapik…
    nei namanye malu-malu kude..
    paling baik ikut je care president iran..
    tunduk hormat…x jadi masaalah kan???

    nih apabila berade situasi sesi bersalaman bukan sesi rabaan ye sedare GK…
    klu raba cmnih:
    klu dah x haram pegang pompuan tu,ape lagi tukang raba ye x???
    kaki raba tu nak lapik buat pe???
    xde feel la…baik gune je tgn…x haram pon…hehehhe”

    yg nih hadith sahih yg sedare abuyon bg:

    “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan”
    (Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)

    “Sesunggguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan”

    (Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)
    Hadith ‘Aisyah r.a. dengan maksudnya:-
    Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
    (Riwayat Muslim)

    sudah terang lagi bersuluh nih…

    klu ade silap dan salah harap maafkan ye…
    saye pon manusia gak tidak lari dari membuat kesilapan..
    assalamualaikum…

    05/10/2009 at 4:16 pm

  29. salaf

    benda dah haram jangan kata halal inilah ikwanul muslimin suka mengelirukan masyarakat .

    10/07/2010 at 3:59 pm

    • ustjai

      Saya berlapang dada dalam perkara berkaitan “nas zanni” atau yg seumpamanya.

      11/07/2010 at 9:52 am

  30. salaf

    yusuf qardawi mempunyai masalah aqidah.patut kah kita ikut dia .
    .

    10/07/2010 at 4:03 pm

    • ustjai

      Sepanjang pengetahuan saya, Sheikh Yusuf Al Qaradhawi adalah seorang ulama tersohor lagi muktabar pada zaman ini. Tiada kontroversi pada aqidahnya melainkan isu2 tertentu yg sengaja diperbesarkan oleh golongan tertentu.

      11/07/2010 at 9:51 am

  31. salaf

    yusuf al qardawi adalah alimul dholalah bukan saya kata tapi anak murid bin baaz yang kata

    12/07/2010 at 8:38 am

  32. umm munirah

    Tinggalkan Qardhawi ikut Rasulullah itulah yg selamat.Ana yakin jika kamu ikut pendapat Qardhawi dgn masaalah bersalaman banyak akan terjerumus kedlm kebinasaan.

    24/11/2010 at 2:55 pm

    • ustjai

      Jika puan teliti semula tulisan asal syeikh yusuf al-qaradawi, nescaya puan akan maklum bahawa beliau sangat menganjurkan umat utk mencontohi baginda Nabi SAW yg tak pernah bersalam dgn wanita ajnabi.

      27/11/2010 at 7:09 pm

  33. pemikir

    mingikuti sunnah Rasullullah S.A.W lebih baik dari manusia yang TIDAK MAKSUM…jazakallah

    27/06/2011 at 4:14 pm

  34. Abi Abdillah

    Salaam, sudahlah Abuyon. Usah berkeras, ada ulama kata hadis itu sahih, ada yg pandangan lain, bagi yg wahabi semuanya keras, mereka membenci qaradhawi….allahu musta’an. kenapa sampai membenci

    17/11/2011 at 2:06 pm

  35. salam ustaz… sy nk tnyer, bagaimana kalau bersalam antara lelaki dan perempuan, tapi berlapik? maksud sy, menggunakan kain ataupun dgn memakai sarung tgn.. sy inginkan penjelasan kerana amalan bersalam berlapik ini dilakukan oleh orang-orang di negeri serambi Mekah.. Wassalam..

    05/03/2012 at 5:20 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 49 other followers